X
Annons
X

Spelvärlden ska vara trygg för alla

Den vanligaste platsen där unga killar utsätts för nätkränkningar är spelvärlden. Tyvärr är det en plats som få vuxna har någon djupare kunskap om, och det är något som behöver förändras. Spelutvecklarna behöver även ta ett större ansvar för de forum där miljontals unga umgås dagligen, skriver Ninjas in Pyjamas och Friends.

E-sportutövare i Ninjas In Pyjamas: Patrik ”f0rest” Lindberg, Christopher ”GeT_RiGhT” Alesund, Adam ”Friberg” Friberg och Patrik ”Xizt” Landström.
E-sportutövare i Ninjas In Pyjamas: Patrik ”f0rest” Lindberg, Christopher ”GeT_RiGhT” Alesund, Adam ”Friberg” Friberg och Patrik ”Xizt” Landström. Foto: CLAUDIO BRESCIANI/TT

*Aim key. Levla. FPS. *Det här är begrepp som antagligen är obekanta för de flesta vuxna. Trots att 94 procent av alla killar och 56 procent av tjejer i åldern 9–16 år spelar tv- eller datorspel är spelvärlden något av en okänd värld för många föräldrar. Men det finns goda anledningar att skaffa sig kunskap. I dag släpps Friends Nätrapport 2015 som tagits fram i samarbete med Symantec och HP. Rapporten släpps för tredje året i rad och visar bland annat följande resultat:

E-sportutövare i Ninjas In Pyjamas: Patrik ”f0rest” Lindberg, Christopher ”GeT_RiGhT” Alesund, Adam ”Friberg” Friberg och Patrik ”Xizt” Landström.

Foto: CLAUDIO BRESCIANI/TT Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X