X
Annons
X

Spelreklam - guldgruva för vissa

På fem år har spelbolagens reklaminvesteringar nästan trefaldigats. Från 1,3 miljarder kronor 2010 till 3,4 miljarder förra året, enligt TNS/Sifo. Merparten kommer från spelbolag som inte betalar skatt i Sverige och som inte följer de svenska reglerna för spelmarknaden.

Av TT

Formellt finns har Sverige spelmonopol och bolagen som har tillstånd att verka här, till exempel Svenska Spel, ATG och Postkodlotteriet, skattar i Sverige och följer ett tämligen strikt regelverk för marknadsföring och för att förhindra spelberoende.

På den svenska marknaden finns också ett stort – och växande – antal utlandsbaserade men svenskägda bolag som inte betalar skatt i Sverige och som själva bestämmer om de vill följa reglerna. I Lotterilagen finns ett så kallat främjandeförbud som förbjuder svenska medier att publicera reklam för de bolagen. De svenska tv-bolagen, som sänder från utlandet, är dock inte bundna av den svenska lagstiftningen utan tjänar stora pengar på spelbolagens reklam.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X