Spelnörden som räddade Nintendo

Satoru Iwata.
Satoru Iwata. Foto: MARIO ANZUONI/REUTERS

Ingen utanför familjen Yamauchi hade suttit på posten då Satoru Iwata tillträdde som Nintendos vd i maj 2002. Den erfarne programmeraren skulle komma att leda företaget till stora framgångar. I veckan avled han, sörjd av en hel spelvärld.

Publicerad
Annons

”Balloon fight” från 1985, modellerat med tydlig inspiration av arkadspelet ”Joust”, är ett lika enkelt som lysande tv-spel. Målet är att ha sänka motståndaren. Spricker dina två klarröda ballonger förlorar du ett liv. Prickandet av fiendeballonger är förvånansvärt tillfredsställande: ett bevis på Nintendos förmåga att få spelare att till fullo engagera sig i spartanska spel med till synes anspråkslös grafik. En av männen bakom titeln var den då 26-årige programmeraren Satoru Iwata.

Satoru Iwata föddes den 6 december 1959 i staden Sapporo på Hokkaido, den nordligaste av Japans öar. I högstadiet började han experimentera med programmering och skapade enkla spel på en elektronisk miniräknare. 1982 tog han examen i datorvetenskap vid Tokyo Institute of Technology University och började frilansa för Hal Laboratory som bland annat sysslar med spelutveckling. Snart blev Iwata fast anställd på Hal och i rollen som koordinator för programutvecklingen hjälpte han till med speldesign, programmering och marknadsföring för populära Nintendo-titlar som ”Balloon fight”, ”Mother” och ”Kirby”-serien.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons