Patricia Hedelius:Spelmissbrukaren är den bästa kunden

Patricia Hedelius

Kan du ta dig igenom en dag utan att utsättas för spelreklam? Sannolikt inte – och trots att spelbolagen fått sex veckor på sig av civilministern Ardalan Shekarabi att skärpa sig så lär det inte bita.

Men är de privata bolagen värst?

Under strecket
Publicerad
Statliga Svenska Spel är marknadsledande i en bransch där den bästa kunden är den som far illa av sitt spelande, skriver SvD:s Patricia Hedenius.

Statliga Svenska Spel är marknadsledande i en bransch där den bästa kunden är den som far illa av sitt spelande, skriver SvD:s Patricia Hedenius.

Foto: Jonas Ekströmer/TT
Annons

Sedan årsskiftet har det statliga spelmonopolet avvecklats och det krävs det spellicens för att få marknadsföra sig till svenska kunder. Trots att utländska bolag redan tidigare vänt sig till svenska kunder så har konkurrensen skruvats upp till en ny nivå.

Drygt 60 bolag har redan fått tillstånd och striden om kunden är benhård. Runt 7,4 miljarder kronor investerades i spelreklam förra året, en ökning med 35 procent sedan tidigare och nära en fördubbling på två år.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons