Annons

Spelet vill länka barn och vuxna i rymden

Från "Starlink: Battle for Atlas". Pressbild.
Från "Starlink: Battle for Atlas". Pressbild. Foto: Ubisoft

Med plastleksaker och rymdskepp som känns levande vill spelet “Starlink” göra det som få andra spel lyckas med – att få små och stora spelare att spela tillsammans.

– De unga spelarna är mycket smartare än vad vi räknat med, säger Laurent Malville på spelföretaget Ubisoft.

Under strecket
Björn Berglund / TT
Publicerad

Från "Starlink: Battle for Atlas". Pressbild.

Foto: Ubisoft Bild 1 av 3

Laurent Malville är kreativ chef för "Starlink". Pressbild.

Foto: Ubisoft Bild 2 av 3

"Spelläraren" Felix Gyllenstig Serrao.

Foto: Spelläraren.se Bild 3 av 3

Rymdäventyret "Starlink: Battle for Atlas", som släpptes i höstas, skulle egentligen ha blivit något annat. Utvecklaren Ubisoft i Toronto ritade från början upp ett ganska ordinärt barnspel med en linjär form – alltså när handlingen och spelandet rör sig från punkt A till B utan omvägar.

– Men under arbetets gång insåg vi att de unga spelarna är mycket smartare än vad vi räknat med. De ville skräddarsy sin upplevelse och ha djupare historier, säger Laurent Malville, som är kreativ chef för projektet.

Annons
Annons
Annons