Annons

Spelbranschen föreslår riktlinjer för reklam

Spelmaskiner på Casino Cosmopol. Bilden har ingen koppling till artikeln.
Spelmaskiner på Casino Cosmopol. Bilden har ingen koppling till artikeln. Foto: Magnus Liam Karlsson / SvD / TT

Spelbranschens två stora branschorganisationer presenterar gemensamma riktlinjer för hur reklamen ska bli mer måttfull.

Förslagen lämnas över till civilminister Ardalan Shekarabi (S) som krävt en "märkbar förändring".

Under strecket
Erik Paulsson Rönnbäck / TT
Publicerad

Gustaf Hoffstedt, generalsekreterare för Branschföreningen för Onlinespel.

Foto: HENRIK MONTGOMERY / TTBild 1 av 1

Gustaf Hoffstedt, generalsekreterare för Branschföreningen för Onlinespel.

Foto: HENRIK MONTGOMERY / TTBild 1 av 1
Gustaf Hoffstedt, generalsekreterare för Branschföreningen för Onlinespel.
Gustaf Hoffstedt, generalsekreterare för Branschföreningen för Onlinespel. Foto: HENRIK MONTGOMERY / TT

Branschföreningen för Onlinespel och Spelbranschens riksorganisation presenterar riktlinjerna i en debattartikel i Svenska Dagbladet, mot bakgrund av att Ardalan Shekarabi har krävt att branschen återkommer med förslag före den 31 mars. Bland punkterna som nu presenteras finns att spelreklam inte ska få rikta sig till minderåriga, inte uppmuntra kunder att vinna tillbaka förluster, inte ge illusionen att spel kan ersätta vanligt arbete, eller påstå att just deras spel ger en snabbare väg till vinst.

Annons
Annons
Annons