Annons
X
Annons
X
Konst
Recension

High notes Spegelvända bilder fångar tystnaden

High notes

Genre
Övrig
Var
Galleri Anna Thulin, Gävlegatan 10 b

TOM 9 februariKarin Karlsson: Event Horizon Galleri Jonas Kleerup, Gävlegatan 10 b TOM 2 februari

”High notes”, som visas på Galleri Anna Thulin, är Jwan Yosefs första separatutställning i Sverige. Den handlar om upprepning som ett estetiskt grepp och om måleri som en spegling av det undflyende enligt pressmeddelandet. Men det handlar också om sökandet efter kontakt och omöjligheten att riktigt nå varandra.

Yosef målar med oljefärg på transparent plexiglas. Här antyds mer än det fastslås. Färgen i bleka gråa och brandgula nyanser har lagts i florstunna skikt, lager på lager. Ljusets brytning på detta för måleri relativt ovanliga underlag utgör en lika viktig del av själva bilden som penseldragen. Stundtals grumlas dock färgerna och motiven tycks upplösas mitt framför våra ögon.

Det är lite som att kliva in i ett vidunderligt porträttgalleri med skugglika gestalter – anonyma män och kvinnor, ofta med uppspärrade munnar som om de sjöng för full hals eller desperat ropade efter hjälp bortom räckhåll. Det enda vi hör är tystnaden. Det är som om alla röster dämpades av en tjock, suddig glasruta.

Annons
X

Yosef skapar skickligt denna effekt av utanförskap. Efter att motiven hade framställts färdigt vändes målningarna bak och fram. Vi står bokstavligen framför konstens baksida. Bilderna vi betraktar är spegelvända. Det är lite som att ha ett pansarglas mellan sig själv och en annan människa. Är det jag eller du som är inlåst? En värld full av möjligheter – finns den på min eller din sida?

Vägg i vägg med Anna Thulins gallerilokal debuterar Karin Karlsson med sin första soloutställning på Galleri Jonas Kleerup. Hennes formspråk är abstrakt. Den dominerande färgskalan går i grå toner. Blicken dras först till de monokroma verken i stora format innan de små subtila teckningarna med fritt virvlande mönster upptäcks.

Karin Karlsson skapar i den tradition som förknippas med konstruktivismen. Hennes konst handlar i högsta grad om ytan, men knappast om ytlighet. Verken föreställer ingenting. Istället är det form, färg och material som är viktigast för blicken. De fina, metalliskt skimrande flätverken befinner sig långt ifrån stafflikonsten utan påminner mer om maskinålderns moderna material. Konsten är här en vackert formgiven konstruktion – en lockande frizon för ögat – utan att lida under kravet att behöva berätta något särskilt.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se
    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X
    Annons
    X