Annons

”Spårvagnar är en bra satsning i städer”

Det finns starka skäl att ge en ny chans för spårvägssystem i urbana miljöer. Spårvagnar är miljövänliga, tar långt fler passagerare än bussar och hållbara på sikt, skriver Thomas Lange och Carl Henrik Linder, AB Stockholms Spårvägar.

Publicerad
I Stockholm handlar det om att fylla kapacitetsgapet mellan buss och t-bana, skriver Thomas Lange och Carl Henrik Linder.
I Stockholm handlar det om att fylla kapacitetsgapet mellan buss och t-bana, skriver Thomas Lange och Carl Henrik Linder. Foto: Tomas Oneborg

De traditionella spårvägarna i Sverige avvecklades i det närmaste samtidigt med vänstertrafiken på 1960-talet. Av 13 städer valde bara tre att behålla sina system. Spårvagnarna ansågs vara ett hinder för biltrafikens expansion samtidigt som städerna på olika sätt fick ­anpassa sig efter biltrafikens villkor. Dåtidens bilsamhälle förde med sig utglesade städer vilket blev tillväxt­hämmande.

I Stockholm handlar det om att fylla kapacitetsgapet mellan buss och t-bana, skriver Thomas Lange och Carl Henrik Linder.

Foto: Tomas Oneborg Bild 1 av 2

Thomas Lange och Carl Henrik Linder

Foto: Privat Bild 2 av 2
Annons
Annons
Annons
Annons