Spårväg byggs men behovet är litet

SL tänker lägga ner miljarder på att bygga vidare Spårväg city till Kungsholmen. Nya siffror visar att Kungsholmsborna inte har behov av någon spårväg. SL har känt till det i över ett år.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
Magnus Ruuth, Kungsholmen:
– Jag tror inte det. Jag bor precis vid Kristinebergs tunnelbanestation, så jag skulle välja tunnelbanan.

Magnus Ruuth, Kungsholmen: – Jag tror inte det. Jag bor precis vid Kristinebergs tunnelbanestation, så jag skulle välja tunnelbanan.

Foto: YVONNE ÅSELL
Petra Hübinette, Kungsholmen:
– Ja, det är trevligt att åka ovan jord. Dessutom kommer den att gå precis utanför dit jag ska flytta.

Petra Hübinette, Kungsholmen: – Ja, det är trevligt att åka ovan jord. Dessutom kommer den att gå precis utanför dit jag ska flytta.

Foto: YVONNE ÅSELL
Inger Nordlander, Kungsholmen:
– Nej, jag är emot den där spår- vägen. Vansinnigt att riva upp Lind-hagensgatan nu när den blivit så fin.

Inger Nordlander, Kungsholmen: – Nej, jag är emot den där spår- vägen. Vansinnigt att riva upp Lind-hagensgatan nu när den blivit så fin.

Foto: YVONNE ÅSELL
Markus Tanage, Kungsholmen:
– Ja, det kan jag tänka mig, de få gånger jag åker kommunalt. Jag tar oftast bilen.

Markus Tanage, Kungsholmen: – Ja, det kan jag tänka mig, de få gånger jag åker kommunalt. Jag tar oftast bilen.

Foto: YVONNE ÅSELL
Gabriella Lundin och Edgar, bor ”längs blå linjen”:
–  Spårväg är inte min grej. Den och barnvagn går inte så bra ihop.

Gabriella Lundin och Edgar, bor ”längs blå linjen”: –  Spårväg är inte min grej. Den och barnvagn går inte så bra ihop.

Foto: YVONNE ÅSELL
Rosie Lindgren tar spårvägen till jobbet varje dag: ”Jag väljer att gå från Klarabergsgatan till Hamngatan i stället för att ta 52:an. Det är skönt att få en promenad.” Hon tycker att det blir bra när spårvägen är helt färdigbyggd. ”Jag har väninnor både på Kungsholmen och nära Ropsten, så jag kommer nog att åka hela sträckningen.”

Rosie Lindgren tar spårvägen till jobbet varje dag: ”Jag väljer att gå från Klarabergsgatan till Hamngatan i stället för att ta 52:an. Det är skönt att få en promenad.” Hon tycker att det blir bra när spårvägen är helt färdigbyggd. ”Jag har väninnor både på Kungsholmen och nära Ropsten, så jag kommer nog att åka hela sträckningen.”

Foto: YVONNE ÅSELL
Första etappen av Spårväg city stod klar i augusti i år men ska redan renoveras.

Första etappen av Spårväg city stod klar i augusti i år men ska redan renoveras.

Foto: YVONNE ÅSELL
Annons

Stockholms nya spårväg, Spårväg city, är tänkt att gå från Ropsten till Kungsholmen, via Centralen, och kosta minst 3 miljarder kronor att bygga. Första etappen, nytt spår mellan Nybroplan och Sergelrondellen och förstärkning av befintligt spår ut till Djurgården, stod klar i augusti i år.

Storstockholms lokaltrafik (SL) överskred då budgeten med 60 miljoner kronor. Ett skäl till det var att Djurgårdslinjen var i sämre skick än man först insett. Nästa etapp, mellan Ropsten och Djurgårdsbron, ska SL fatta beslut om före årsskiftet. Därefter är det dags för den sista etappen, som är tänkt att bli sträckan från Centralen till västra Kungsholmen.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons