Annons

Lydia Wålsten: Sparka inte ihjäl elsparkcyklarna

Foto: Lars Pehrson
Publicerad

Det börjar bli vår och i större städer breder de nya elsparkcyklarna ut sig. Det började redan i höstas när det svenska bolaget Voi rullade ut sina eldrivna hyrcyklar. Sedan dess har Lime (som ägs av Uber), Glyde och Tier etablerat sig och framåt våren får cyklarna sällskap av en elmoped som också går att hyra genom en app. Det är det polska företaget Blinkee City, som bland annat M:s tidigare partisekreterare Per Schlingmann sitter i styrelsen för, som ska storlansera.

De nya fordonen kommer med full kraft. Bara i Europa har fem elskoter-bolag dragit in 150 miljoner dollar i kapital sedan början av 2018. Elskotrarna fyller en viktig funktion i städer där trafiken stockar sig och för individer som av olika skäl har svårt att ta sig runt. Istället för att vara bunden till kollektivtrafikens snitslade banor som av effektivitetsskäl lämnar stora zoner döda, kan man här ta sig precis vart man vill. Man talar på engelska om ”mikromobilitet” eller ”den sista kilometern”-transporter. Även om det är svårt att räkna på, är potentialen stor, där produktiva timmar inte försvinner i taxiköer mellan affärsmöten eller när man behöver klättra upp ur tunnelbanesystem när rulltrapporna inte fungerar.

Annons
Annons
Annons
Annons