Annons

Spårbundet farligast i kollektivtrafiken

SL:s lokalbanor är farligare än både bussar och tunnelbana i relation till resandet, visar SvD:s genomgång. Dödligast är Saltsjöbanan och Roslagsbanan – där 29 människor mist livet de senaste tio åren.

Publicerad
Täbyborna Rolf och Astrid Qvarfordt, tycker att det blir knepigt när boende tvingas åka långa omvägar om vissa övergångar försvinner.  – Men man förstår ju att man vill få bort dem när man höjer hastigheten. Samtidigt är det konstigt att man bygger ut innan man har en ofarlig korsning, säger Rolf Qvarfordt.
Täbyborna Rolf och Astrid Qvarfordt, tycker att det blir knepigt när boende tvingas åka långa omvägar om vissa övergångar försvinner. – Men man förstår ju att man vill få bort dem när man höjer hastigheten. Samtidigt är det konstigt att man bygger ut innan man har en ofarlig korsning, säger Rolf Qvarfordt. Foto: TOMAS ONEBORG

Tåget är på ingång och bommarna börjar gå ner vid övergången vid Täby kyrkby. En ung man springer duckande under den fällande bommen. Från perrongen hörs sorlet av barnröster – på båda sidor om spåren ligger skolor. I närheten ligger också en förskola. Madeleine Bratt, elevassistent på Midgårdsskolan, säger att personalen ofta pratar med barnen om tågtrafiken.

Täbyborna Rolf och Astrid Qvarfordt, tycker att det blir knepigt när boende tvingas åka långa omvägar om vissa övergångar försvinner. – Men man förstår ju att man vill få bort dem när man höjer hastigheten. Samtidigt är det konstigt att man bygger ut innan man har en ofarlig korsning, säger Rolf Qvarfordt.

Foto: TOMAS ONEBORG Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons
Annons