Annons

Skönheten och odjuretSpänning och sötma i generös verklighetsflykt

Victoria Pérez, Sofie Gunnarsson och Davio Di med ensemblen i ”Skönheten och odjuret”.
Victoria Pérez, Sofie Gunnarsson och Davio Di med ensemblen i ”Skönheten och odjuret”. Foto: Katja Tauberman

Malmö opera spelar Linus Fellboms sagolika uppsättning av ”Skönheten och odjuret”, en musikal där scenens alla element samspelar med ensemblen i innovativ gestaltning.

Under strecket
Publicerad

Fred Johanson som Odjuret och Sofie Gunnarsson som Belle.

Foto: Katja Tauberman Bild 1 av 2

Carina Söderman i rollen som Fru Potts och Nina Pressing som Babette.

Foto: Katja Tauberman Bild 2 av 2

Från första till sista stund av ”Skönheten och odjuret” på Malmö opera är det Teatern, med dess sköna konster och teknologiska krumsprång, som firar triumfer. Det finns inte en vrå av den stora vridscenen som lämnas orörd eller passiv, inte någon rekvisita som står stilla, inga röster eller kroppar som uttrycker vardag eller naturalism.

Rakt igenom denna hängivna, innovativa teatralitet lyckas regissören Linus Fellbom att tillsammans med ensemble och konstnärligt team skapa ett innerligt tilltal, en inbjudande närhet till en saga som många redan känner till. Själv bänkar jag mig till föreställningen med minnesfragment från Jean Cocteaus berömda fantasyfilm från 1946, medan mitt unga sällskap har referenser till Disneyfilmen som ligger till grund för denna musikal från 1994, av Menken/Ashman/Rice/Woolverton.

Annons
Annons
Annons