Textila undertexterTextila doldisar möter nya stjärnor

Moki Cherry, ”Utan titel”, 1980. Zandra Ahl ”Stillborn” (två vita glasvaser med tillhörande fleecefiltar och fleecedekor), 2007.
Moki Cherry, ”Utan titel”, 1980. Zandra Ahl ”Stillborn” (två vita glasvaser med tillhörande fleecefiltar och fleecedekor), 2007. Foto: Jean-Baptiste Béranger / Marabouparken

Två aktuella utställningar visar den textila frigörelsen från 1960-talet och framåt. Det blir en spännande mix av intressanta, ibland lysande, konstnärskap ur olika generationer.

Under strecket
Publicerad
Åsa Norberg & Jennie Sundén, ”From selvage to selvage: the passing on of patterns”, 2016

Åsa Norberg & Jennie Sundén, ”From selvage to selvage: the passing on of patterns”, 2016

Foto: Jean-Baptiste Béranger / Marabouparken
”Textila undertexter”, utställningsvy.

”Textila undertexter”, utställningsvy.

Foto: Jean-Baptiste Béranger/Marabouparken
Margareta Hallek, ”Prickig variabel” och ”Rynkstycke”, båda 1967.

Margareta Hallek, ”Prickig variabel” och ”Rynkstycke”, båda 1967.

Foto: Jean-Baptiste Béranger/Marabouparken
Maria Adlercreutz, ”Syskonen”, vävnad 1974.-

Maria Adlercreutz, ”Syskonen”, vävnad 1974.-

Foto: Greta Lindström/Nationalmuseum
Maria Adlercreutz, väv 1999-2001.

Maria Adlercreutz, väv 1999-2001.

Foto: Annika Ekblom/Thielska galleriet
Annons

"Textila undertexter" är, som man kan ana av titeln, mer än en samlingsutställning inriktad på textilkonst. Jag tror inte ens att utställningens curatorer – Bella Rune, konstnär och professor i Textil på Konstfack, och Helena Selder, curator på Marabouparken – vill använda ett sådant begrepp. Här talas det istället om textil som "en yta där socioekonomiska koder, aspirationer och önskningar utspelas och omförhandlas". Jag är inte helt säker på att jag förstår vad de menar med detta men antar att den forskning de utför kring "den textila materiella kulturen", och som utställningen i Sundbyberg är en del av, leder fram till mer konkreta utsagor om textil som hantverk och som konst, eller både och.

Om man ändå väljer att se "Textila undertexter" som en utställning, och det kan man mycket väl göra, finner vi en mycket selektiv men spännande sammanställning av intressanta, ibland lysande, konstnärskap ur olika generationer. Det är ingen djupdykning i historien utan Rune och Selder har valt att utgå från vad de kallar "1960-talets textila frigörelse i Sverige".

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons