Annons
X
Annons
X
Film
Recension

Hotell Spännande men utan styrfart

TERAPI Lisa Langseths film är ett äventyr, både berättelsen i filmen och sättet filmen är gjord på. Ett intressant experiment – som tyvärr blir lite för löst i konturerna.

(uppdaterad)
Alicia Vikander
Alicia Vikander Foto: TRIART FILM

Hotell

Regi
Lisa Langseth
Genre
Komedi
Medverkande
Alicia Vikander, David Dencik, Mira Eklund
Längd
1 tim 40 min

Från 15 år.

Betyg: 4 av 6

Det börjar i svart ångest och slutar i något besynnerligt obestämbart, litet smålöjligt och samtidigt påfallande modigt, kompromisslöst och inte ointressant, men heller inte helt igenom lyckat. Lisa Langseths ”Hotell” vrider sig under resans gång ut ur sin egen ursprungliga identitet och bort från allt vad genre och dramaturgiskt formelspråk heter.

På så sätt gestaltar den kongenialt sin egen frågeställning, nämligen det äventyrliga i att som oskuldfull amatör själv iscensätta sin egna hemsnickrade samtalsterapi i grupp, en terapi som delvis innebär interagerande med en oinvigd omvärld. Och på så sätt kan man även säga att ”Hotell” lever som den lär utan att någonsin riktigt veta vad den pratar om, på gott och ont. Den är ett äventyr.

Skeendets motor är Alicia Vikanders Erika, som i filmens inledande scener stillsamt pysslar i den barnkammare som i det närmaste står redo inför det kejsarsnitt som är planerat till ett datum som ligger helt nära i tiden. Hela hon är mycket planerad, vilket hjälper föga när värkarna helt oplanerat sätter in i förtid och komplikationer tillstöter. Vilket hela hon protesterar mot. Kraftigt och aggressivt. Hon vill inte vara med om det som sker; hon checkar ut, sluter sig.

Annons
X

Den son som föds med förlossningsskador kan hon inte ta till sig. Att det blev som det blev ingick aldrig i planen.

Erikas man anklagar henne för att vara självupptagen. Och han har rätt, men inte på det ogenomtänkta sätt han tror. Hon är upptagen av ett gammalt själv som inte fungerar i en ny situation och som likafullt vägrar att släppa taget. Hon är upptagen av sina planer, sitt projekt, sina bilder av vem hon är och hur hon agerar. Den identitet som verkade så bekväm och ändamålsenlig har blivit ett fängelse, så vad göra? Erika ansluter till samtalsterapi i grupp.

Till en början är det de andra som pratar, Erika förblir sluten. Men när en av de andra börjar tänka högt om det frigörande i att ta in på hotell för att ta semester från sig själv och det egna fängelset, då lyssnar hon.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Erika har ju pengar. Hon kan betala för hotellrum åt allihopa. Så iväg åker de, och Erika checkar in i tillvaron igen under lånad identitet och uppdiktade villkor. Först ett hotell, sedan ett till, sedan ännu ett. Det är en enda lång räcka av rolllekar och minibarmumsande. Man hjälper varandra med olika innovativa problemlösningar. Pernilla (Anna Bjelkerud) hatar, till exempel, sin kropp och sin ensamhet; åt henne hittar de andra utan några större bekymmer en villig älskare – det är viktigt att han är gift – i frukostmatsalen, och det hela klaras sedan av inne på toaletten i foajén.

    Ungefär här glider filmen iväg utanför alla sjökort, vilket inte sällan innebär närmast skissartade, svårt underskrivna scener utan styrfart där seglen står och slår tämligen livlöst i stiltjen. Det finns en rörande förtröstan i detta: man skapar en pikant, farsartad situation och ser vad som händer och hoppas att det ska vara något upplysande. Man hoppas, i själva verket, på ett underverk som tyvärr aldrig riktigt inträffar.

    Men idén är spännande: detta att ”vara sig själv”, liksom hela den föreställning om ett rent och ursprungligt jag som detta bygger på, är onekligen något i grunden suspekt, och kanske är det ofrånkomligt att ett experiment med alternativa hållningar blir löst i konturerna. Och det finns någonstans i djupet av Alicia Vikanders svarta blick en furiös, desperat hårdhet som skär rakt igenom det flicksöta hos henne själv och det fluffiga i filmen.

    Det kan ibland kännas som om det är alldeles på riktigt.

    Annons
    Annons
    X

    Alicia Vikander

    Foto: TRIART FILM Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X