Spånkas soul tar nya vägar

Det är ett delvis reformerat Spånka som nu är tillbaka med sitt tredje album. Med oväntade gästspel från Marit Bergman och Moneybrother testar housebandet från Norrköping nya genrer, men de slår samtidigt fast att soul alltid är grundstommen i deras musik.

Under strecket
Publicerad
Anders Grentzelius, Fredrik Bjuvander, Fredric Lindgren och Bo Sundborg utgör Spånka NKPG.

Anders Grentzelius, Fredrik Bjuvander, Fredric Lindgren och Bo Sundborg utgör Spånka NKPG.

Annons

1998 var året då Spånka NKPG plötsligt dök upp på den svenska housescenen som en osannolik joker direkt från östgötaslätten. Bärandes på ett souligt deep house-arv från New Yorks utkanter charmade de snabbt in sig i de allra hippaste dj-väskorna i såväl Stockholm som London. Den dansmusik som då syntes i svensk press var svart och kallades garage, den kom från New Jersey och framfördes av överviktiga pastorer med falsettröster.

När Spånka nu släpper sitt tredje album är läget helt annorlunda, den närmast icke existerande dansmusikjournalistiken har fixerat blicken någonstans vid sydvästra Tyskland och de gånger transatlantiska akter nämns handlar det främst om vit, experimentell konstskolefunk. En utveckling som dock inte bekymrar Spånkapojkarna:
– Nej, det är bara kul attt det händer nåt. Trender inom dansmusiken är lite som tuggummin, det måste smaka nytt och vara fräscht, säger Anders ”Gresse” Grentzelius (trummaskin, produktion) och rycker på axlarna. Fredde Bjuvander (keyboard, produktion) nickar och fyller i:
– Vi är ju inte ett band som vänder kappan efter vinden. Soulen är vår grundstomme och den fungerar oavsett om det kallas r&b nuförtiden. Det där med house och trender kommer i andra hand, vi gör bara soul som går lite snabbare.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons