Annons

Bra sömn viktigt för immunsystemet

Nytt år, nya möjligheter! Kanske var du en av många som lovade att ställa om till en hälsosammare livsstil vid tolvslaget. Att dra ner på nikotinet och börja träna är två klassiska nyårslöften. Men är det något vi alla borde värna mer om år 2022 så är det vår sömn.

Januari, årets första men också en av de mörkaste månaderna. Vi har en julledighet bakom oss – en period som många förknippar med stress och stök hellre än den idylliska föreställningen om gemenskap och trivsamhet. Dessutom är pengarna från sista lönen på upphällning och det är dags att komma tillbaka in i vardagsrutinerna med allt vad det innebär. Vi är helt enkelt trötta och i behov av kvalitetssömn.

Kickstarta systemet och undvik sjukdom

Sömn fungerar för kroppen lite som en omstart fungerar för en dator. Systemet får tid att återhämta och reparera sig. I kroppen innebär det här att pulsen och kroppstemperaturen går ner, att musklerna slappnar av och att andetagen blir färre. När vi sover aktiveras även immunsystemet. Produktionen av stresshormoner minskar, samtidigt som utsöndringen av nyttiga hormoner stimuleras och hjälper oss hämma infektioner och inflammationer. 

Det är alltså viktigt för kroppen och hjärnan att vi sover ordentligt. Hjärnan använder dvalan till att bearbeta intryck och ny kunskap och för att skapa nya minnen. Vi blir med andra ord smartare av att sova. Rent medicinskt är rubbad sömn under en längre period ett hälsoproblem som kan öka risken för sjukdomar. Några av dessa är alzheimer, hjärt-kärlsjukdom, depression och utmattningssyndrom.

När sover vi då som bäst?

En faktor till bra sömn är att minska den dagliga stressen. När vi är stressade producerar hjärnan stresshormonet kortisol som är motsatsen till sömnhormonet melatonin. De två kan inte vara aktiva i kroppen samtidigt, så att ta tid för nedvarvning på kvällen är viktigt för en god natts sömn. 

Att ha något sånär fasta rutiner hjälper också. Med det menas att försöka vakna och gå och lägga sig ungefär samma tid varje dag, men också att ha fasta tider för mat. Någon form av regelbunden träning eller rörelse hjälper också, gärna utomhus mitt på dagen för att ta vara på de få ljusa timmarna under vinterhalvåret. 

Det kanske mest självklara är att ha en bra madrass som stödjer kroppen och formar sig därefter. Madrasser från Tempur fungerar för alla, oavsett kroppsstorlek. Madrassen fördelar vikten jämnt över ytan för att sömnen ska bli så bra som möjligt. Det unika materialet har väldigt låg rörelseöverföring, vilket minskar risken att bli störd av en aktiv sovpartner. 

Annons
Detta är en annons från Tempur, den är inte skriven av journalisterna på SvD:s redaktion.