Annons

Sotpartiklar mer skadliga än dubbdäck i tunnlar

Det är sotpartiklar från avgaser, inte grova partiklar från dubbdäck, som kan hamna i fokus för den fortsatta diskussionen om luften i Förbifart Stockholm. Bara en liten del av de inandningsbara partiklarna från vägbanan kommer in i bilen, visar Trafikverkets studie.

Under strecket
Publicerad

Sotpartiklar mer skadliga än dubbdäck i tunnlar

Foto: INGVAR KARMHEDBild 1 av 2
Foto: ERIK G SVENSSON/SCANPIXBild 2 av 2

I slutet av året planerar Trafikverket att börja bygget av den omdiskuterade motorvägen Förbifart Stockholm, men fortfarande råder oklarhet om luftkvaliteten i tunneln.

Trafikverkets forskningsprojekt för att ta fram ett riktvärde för tunnelluft pågår. För att ta reda på hur stor del av luftföroreningarna som kommer in i bilen har en forskargrupp, under ledning av professor Christer B Johansson vid Stockholms universitet, gjort mätningar i och utanför bilar som körts i tunnlarna i Södra länken i Stockholm. Och resultaten visar att bara en liten del, cirka tio procent, av de inandningsbara partiklarna som rivs upp av dubbdäcken, så kallade PM10, tränger in i kupén.

Annons
Annons
Annons