Sören Brunes skapade teaterrum med roll

Sören Brunes, scenograf, 1938–2016.
Sören Brunes, scenograf, 1938–2016. Foto: Lars Pehrson

Sveriges meste scenograf Sören Brunes har gått bort vid 77 års ålder. Han är känd som trollkarl, både för sitt absoluta gehör för rummet som konstruktion och arkitektur och för sin förmåga att vid sidan av de stora institutionsuppdragen skapa scenografi nästan utan några resurser alls. SvD:s Anna Ångström minns en mångsidig teaterprofil.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
Kajsa Ernst, Kardo Mirza och Ann Petrén i ”En rackarns långhelg” på Kulturhuset Stadsteatern.

Kajsa Ernst, Kardo Mirza och Ann Petrén i ”En rackarns långhelg” på Kulturhuset Stadsteatern.

Foto: Petra Hellberg
Yvonne Lombard i ”Farmor och vår herre” på Kulturhuset Stadsteatern.

Yvonne Lombard i ”Farmor och vår herre” på Kulturhuset Stadsteatern.

Foto: Markus Gårder
Sara Turpin, Eric Stern och Lisa Larsson i ”Den tappre soldaten Švejks äventyr i terrorkrigens tidevarv” på Teater Tribunalen.

Sara Turpin, Eric Stern och Lisa Larsson i ”Den tappre soldaten Švejks äventyr i terrorkrigens tidevarv” på Teater Tribunalen.

Foto: Mats Bäcker
Annons

Beskedet att Sören Brunes har gått bort är svårt att ta in. Det är en enorm förlust för svensk teater. Han var ständigt kreativ, överraskande, lyhörd för det som skulle berättas och hade samtidigt en unik förmåga att gestalta rum som fick åskådaren att tänka vidare.

För bara några månader sedan mötte vi ju rollfiguren Bibbis lite dockskåpsartat pyntade pastellglada hem så som Sören Brunes hade tolkat det inför urpremiären på Maria Bloms komedi ”En rackars långhelg” på Kulturhuset Stadsteatern. Och på samma teater i höstas roterade ett imposant tvåvåningshus på Klarascenen – en kvarn som malde minnen, associerade SvD:s kritiker Lars Ring – i ”Farmor och vår herre” med Yvonne Lombard.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons