Annons

Soppor för alla smaker

Utbudet av färska soppor ökar och rätten serveras allt oftare på lunchställen och kaféer. Miriam Zelmerlööw, grundare av Sibiriens soppkök, ser sig som föregångare.

Under strecket
Publicerad
1/2

Sven Olsson och Miriam Zelmerlööw äger och driver restaurangen.

Foto: PI FRISK
2/2

Avokadocappuccino

Foto: PI FRISK

Den gamla svenska soppkulturen har sedan länge försvunnit. I flera omgångar har den försökt sig på att komma tillbaka, men har inte riktigt fått fäste.

Men i en tid av ökad medvetenhet om både hållbarhet och hälsa så verkar soppa bli allt mer tilltalande som både lunch- och middagsmat. Det syns om inte annat på det växande utbudet av soppa på menyn bland stadens restauranger och kaféer.

– Folk vill ha bra snabbmat, och vill samtidigt inte slänga bort mat. Våra ökade kunskaper och medvetenheten kring ekologiskt och närodlat medför att vi tänker mer på vad vi kan göra med till exempel rotfrukter, då är det många som tänker ”soppa”, säger Miriam Zelmerlööw, grundare av Sibiriens soppkök.

Annons

Den familjedrivna kvarterskrogen på Roslagsgatan är inne på sitt sextonde år. En stark övertygelse om soppans förträfflighet, en familjär atmosfär och en receptbank på 400 soppor har gjort att stammisarna fortsätter att komma tillbaka. Nya gäster, inte minst utländska turister, lyckas också hitta hit och hon märker av en ny och positiv attityd till soppa bland gästerna.

– Soppa är en form av lättare lunchmat, billigt, sunt och kan varieras i oändlighet. Men nu har många också börjat förstå att en soppa kan vara mättande och matig. Inställningen i allmänhet har blivit mer positiv, och folk säger att de mår så bra efteråt.

Miriam Zelmerlööws filosofi är att en soppa för varje smak och tillfälle ska locka gästerna tillbaka mer än en gång i veckan.

– Vi har både redda och klara, och med eller utan gluten. Vi följer GI- och alla andra diet-trender för att det ska finnas något för alla, säger hon.

Menyn som byts ut dagligen består av matiga soppor med påhittiga namn som Simba, Musse och Ella för lunch så väl som à la carte.

– Till lunch har vi minst sex soppor varje dag. Nu går vi mot bikinisäsongen och då måste vi ha minst två vegetariska utan laktos. På vintern ska det vara mer mustigt, säger Miriam.

**Även om hon **och medgrundaren Sven Olsson har noterat den växande sopptrenden så har de inte märkt av någon tuffare konkurrens. Snarare en positiv effekt i att fler lär sig att gilla soppa.

– Det har länge funnits en bild av soppa som någonting tråkigt, eller något man inte blir mätt på. Men det är helt fel, våra portioner är på en halv liter, och det är både gott och nyttigt.

Hanna Dunér

Annons
Annons

Sven Olsson och Miriam Zelmerlööw äger och driver restaurangen.

Foto: PI FRISK Bild 1 av 2

Avokadocappuccino

Foto: PI FRISK Bild 2 av 2
Annons
Annons
Annons
Annons