Sonys smarta maskot

TOKYO
Drömrobot redo för världen efter sex år på labbet.

– SDR ska bli Sonys maskot, en ambassadör som ska användas för att stärka vårt varumärke, förklarar Satoshi Amagai, som är vd för Sonys nöjesrobotbolag.

Under strecket
Publicerad
Annons

Han visar stolt upp en SDR, Sony Dream Robot, nästan som en nybliven pappa. Och visst fungerar det så: den lilla (58 cm, 7 kg) krabaten i sin silverrustning, med sina stora, lysande ögon och sin barnsliga röst vädjar till faders- och moderskänslorna.

SDR – Sony Dream Robot – kommer till Europa för första gången nu till helgen. I Paris ska den visa vad den går för. Satoshi Amagai, vd för Sonys nöjesrobotbolag, visar stolt upp en SDR – 58 centimeter lång och 7 kilo tung
**
Efter sex år på labbet** är denna robot i princip färdig för marknaden; funktioner, säkerhet och tillförlitlighet är tillräckligt bra, förklarar Amagai. Och andra i robotbranschen ser SDR som den mest säljklara och säljbara av Japans humanoider, människorobotar.

Annons
Annons
Annons