Annons

Sony Ericsson satsar på unga användare

Sony Ericsson visar upp fyra nya mobiltelefoner, ett pc-instickskort och en bluetooth-lösning för bilen.

Under strecket
Publicerad

De nya telefonerna är instegs- modellen J210, 3G-telefonen K608 som är tänkt för mass- marknaden, multimedietelefonen S600 som främst riktar sig till ungdomar samt Z520 för de modemedvetna.
Under presentationen av de nya modellerna satsades mest krut på ungdomsmobilen S600. Den har samma form som S700 och telefonerna har till stor del samma funktioner. Nytt är att S600 kan visa video i horisontellt läge samt att den har två extra knappar som används i mobilspel.

Mobilen är ett resultat av undersökningar som har gjorts av Ericsson Consumer and Enterprise Lab. De har kommit fram till fyra grundstenar som ska vara det viktigaste när det gäller ungdomar och mobilanvändning. De är ”Me and my phone” - telefonen som identitetskapare, ”Never Bored” - telefonen som tidsdödare, ”Never Lonely” - telefonen som kontaktredskap med vänkretsen och ”Convinience” - att man alltid har telefonen med sig och att den är lätt att använda.
Som exempel tog Erik Kruse från Consumer and Enterprise Lab upp en 22-årig
koreansk kvinna som dagligen skickar mellan 200 och 300 sms. Dess-utom skickar hon meddelanden till personer som sitter i samma klassrum. Riktigt så extremt är det inte i Sverige ännu men utvecklingen går mer och mer åt det hållet enligt Kruse.

Annons
Annons
Annons