Annons

”Sonen blev deprimerad”

IDAG SAMTAL. Hur barn med behov av extra stöd bemöts i skolan varierar stort – det vittnar inte minst läsarreaktionerna om. Några har fått precis den hjälp de behöver, för andra har skolan varit en enda lång kamp för att bli förstådd. Här är några av berättelserna.

Uppdaterad
Publicerad

Tack för en mycket bra artikel, den berör, oavsett om man har barn med eller utan diagnos.

Jag har två barn i två olika kommunala skolor. Trots att skolorna ligger bara några kilometer ifrån är de helt olika i sitt sätt att arbeta. I den ena skolan är det mindre klasser, cirka 20 elever, och det är rena åldersklasser. Miljön är lugn och barnen sitter två och två, man har böcker i samtliga ämnen, man har sin bänkkamrat cirka halva terminen och så vidare.

25/10. Artikelserien inleddes med Anna Lundh, överläkare i barn- och ungdomspsykiatri. Hon anser att skolan måste bli mycket bättre på att anpassa undervisningen efter varje barns behov, oavsett om de har en diagnos eller inte.

Foto: TOMAS ONEBORG Bild 1 av 7

26/10. Viktoria, som fick diagnosen adhd i trean, berättade att hon kände sig ofta utanför och annorlunda. Idrotten var hennes räddning, där var hon duktig och kände sig som en av andra. Det var också ett av få tillfällen då hon fick beröm. (Flickan på bilden har inget samband med texten.)

Foto: HASSE HOLMBERG Bild 2 av 7

27/10. Diagnoser ger visserligen extra stödresurser, men de är inte alltid anpassade efter barnets specifika behov och kan till och med försvåra för barnet, visar Joakim Isakssons avhandling.

Foto: BJÖRN WANHATALO Bild 3 av 7

28/10. Gustav Adolfsskolan i Alingsås får beröm av Skolinspektionen, som varit på besök. – Vårt jobb är att vi alltid ska anpassa oss efter eleven, det är det som det går ut på. Det är nog det som är vår styrka på den här skolan, säger Pia Nordh Stark, resursperson och fritidsledare, som här pratar med Jennifer Jacobsson och Elsa Bergman i 7C

Foto: BJÖRN LARSSON ROSVALL Bild 4 av 7

1/11. Hans Forssberg, professor i neurovetenskap och Sven Bölte, professor i barn- och ungdomspsykiatrisk vetenskap, leder ett nytt kunskapscentrum på Karolinska institutet för adhd och autismspektrumstörningar.

Bild 5 av 7

2/11. Tyngdtäcke, planeringsverktyg, bollkudde och specialklockor. Monica Rydén, arbetsterapeut på Hjälpmedelsinstitutet i Stockholm, tipsade om olika hjälpmedel som barn med neuropsykiatriska funktionshinder kan ha hjälp av

Foto: INGVAR KARMHED Bild 6 av 7

3/11 Theresa-Lee Zonars berättade om hur hon har fått kämpa för att hennes son, Simon, skulle få rätt hjälp i skolan.

Foto: INGVAR KARMHED Bild 7 av 7
Annons
Annons
Annons
Annons