Annons
X
Annons
X
Konstliv

Sömnlöshet och kaféromantik i höstens viktigaste utställningar

Sömnlöshet som ett uttryck för vår tids uppkopplade kultur, ett nytt grepp på digital övervakning, en riktig popveteran och ett par riktigt tunga tyskar är bland det intressantaste på Stockholms konstscener i höst.

Tony Oursler, ”Frequency Spectrum”, skulptur och videoprojektion i två delar, 2002.

Foto: Magasin III Bild 1 av 1

Bild 1 av 5

Tony Oursler, ”Frequency Spectrum”, skulptur och videoprojektion i två delar, 2002.
Tony Oursler, ”Frequency Spectrum”, skulptur och videoprojektion i två delar, 2002. Foto: Magasin III

Tony Oursler, videokonstpionjär

På MoMa i New York visas farm till i januari nästa år ”Imponderable”, en film – inte i 3D, utan till och med i ”5D” av amerikanske video- och multimediakonstnären Tony Oursler (född 1957). Samtidigt presenterar Magasin III, som länge samlat på Oursler, en återblick där gamla verk möter några av konstnärens allra senaste där han intresserat sig för övervakningsprogram med ansiktsigenkänningsfunktion. Curatorer är Tessa Praun och Richard Julin.

Annons
X
Annons
X

”Café ’Ino, Bedford Street”, ur Patti Smith's fotoserie ”Eighteen stations”.

Foto: Patti Smith/Kulturhuset Stadsteatern Bild 1 av 1

Bild 2 av 5

Kärv kaféromantik med Patti Smith

”Café ’Ino, Bedford Street”, ur Patti Smith's fotoserie ”Eighteen stations”.
”Café ’Ino, Bedford Street”, ur Patti Smith's fotoserie ”Eighteen stations”. Foto: Patti Smith/Kulturhuset Stadsteatern

Utställningen ”Eighteen stations” tar sin utgångspunkt i artisten, Polarpristagaren, författaren och fotografen Patti Smiths senaste bok ”M Train”. Såväl hennes bilder som prosa dokumenterar hennes liv och resor. Centrum i berättelsen bildar de olika städernas kaféer dit hon ofta söker sig, men även olika konstnärshem. Fotografierna är för Smith ett slags kreativ meditation från ett annars hektiskt turnéliv.

Annons
X
Annons
X

Ur ”Insomnia”.

Foto: Bonniers konsthall Bild 1 av 1

Bild 3 av 5

Inte en blund i ögonen på Bonniers

Ur ”Insomnia”.
Ur ”Insomnia”. Foto: Bonniers konsthall

Det är rätt länge sedan jag sov en god natts sömn. Nu har jag köpt digital kognitiv beteendeterapi i form av en nätkurs mot sömnproblem. Den funkar sådär, men skärmen får åtminstone en vilsamt grön bakgrundsfärg. Flera av mina kollegor i 30-årsåldern pratar kemiskt stöd, antihistaminer, zopiklon och starkare grejor, som vore de farmaceuter. Det ligger med andra ord i tiden att Bonniers konsthall öppnar en utställning med titeln ”Insomnia” som ”kretsar kring sömnlöshet som kulturellt symptom”.

Det lovar att bli en av de ambitiösa grupputställningar med lockande tema och ett ambitiöst intellektuellt ramverk som gjort konsthallen. Curator är Sara Arrhenius som låter antyda att ”verken håller konsthallen vaken dygnet runt”.

Stäng

KULTURCHEFENS NYHETSBREV – veckans viktigaste kulturtexter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se
    Annons
    X
    Annons
    X

    Thomas Schütte, ”United Enemies”, 2011.

    Foto: Nic Tenwiggenhorn/Moderna museet Bild 1 av 1

    Bild 4 av 5

    Thomas Schütte – en tysk gigant

    Thomas Schütte, ”United Enemies”, 2011.
    Thomas Schütte, ”United Enemies”, 2011. Foto: Nic Tenwiggenhorn/Moderna museet

    Thomas Schütte (född 1954) är en av de mest uppmärksammade tyska samtidskonstnärerna, ruskigt framgångsrik och utställd på världens främsta museer. Han är känd främst för sina skulpturer, men även en fin tecknare och verksam över ett brett konstnärligt fält.

    I sina verk undersöker han skalförskjutningar, låter figuration möta abstraktion, och skapar dramatik mellan det intima och det monumentala. Det är första gången konstnärskapet presenteras i en större museiutställning i Sverige.

    Annons
    X
    Annons
    X

    Georg Baselitz, ”Der neue typ”, 1966.

    Foto: Louisiana Museum of Modern Art. Donation: Franz Dahlem Bild 1 av 1

    Bild 5 av 5

    Baselitz trasiga hjältar

    Georg Baselitz, ”Der neue typ”, 1966.
    Georg Baselitz, ”Der neue typ”, 1966. Foto: Louisiana Museum of Modern Art. Donation: Franz Dahlem

    Georg Baselitz räknas som en av de främsta och mest inflytelserika europeiska konstnärerna. Baselitz motivval i sviten ”Hjältarna” kom som en provokativ påminnelse om Tysklands historia i en tid då man gladdes åt ”det tyska ekonomiska undret”. Inom konsten, som på 60-talet dominerades av popkonstens glättiga ytor och minimalismens kyliga abstraktion, sågs de också som omoderna. Här fanns inget optimistiskt framåtblickande. De tycktes snarare skeptiskt vända blicken mot historien och misslyckandet. De vilda penseldragen och de intensiva färgerna, de frontala kompositionerna med tjocka konturer är aggressiva samtidigt som bilderna utstrålar resignation och utsatthet. Magnus af Petersens är curator.

    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X