Annons

Sömnforskarnas tolv principer för god sömn

Kroppen gillar inte äventyrlighet. Den älskar regelbundna vanor, men känn ingen panik. Vi kompenserar för tillfällig sömnbrist genom att snabbare kunna gå ner i djupsömn natten därpå. Här ger sömnforskarna Steven Linton och Ida Flink tolv tydliga råd om att sova gott.

Under strecket
Publicerad

Det går inte att pressa in sömn hur som helst, menar psykologiforskarna Steven Linton och Ida Flink.

Foto: Thomas Baker/IBLBild 1 av 1
Det går inte att pressa in sömn hur som helst, menar psykologiforskarna Steven Linton och Ida Flink.
Det går inte att pressa in sömn hur som helst, menar psykologiforskarna Steven Linton och Ida Flink. Foto: Thomas Baker/IBL

Sömn är inte något du kan klämma in i dygnsschemat hur som helst, och det går inte att skynda på eller pressa sig att sova. På det viset skiljer sig sömn från mycket annat vi gör i dagens samhälle. I den bästa av världar blir sömnen en naturlig konsekvens av att kroppen behöver vila och återhämta sig – men för att det ska bli så behöver du skapa utrymme. En förutsättning för god sömn är alltså tillräckligt med tid och utrymme för dig att varva ner och koppla av, skriver psykologiforskarna Steven Linton och Ida Flink i sin bok ”Sömn dröm mardröm” varifån de här tolv råden är hämtade.

Annons
Annons
Annons