X
Annons
X
Recension

Sara-Vide Ericson, "Fermenting" Som stillbilder ur en David Lynch-film från Hälsingland

Sara-Vide Ericsons fjärde utställning på Galleri Magnus Karlsson är som en film. Eller rättare sagt, som stillbilder från en kortfilm med självbiografiskt stoff.

Tre oljemålningar av Sara-Vide Ericson: ”Textile archeology”, ”Lightkeeper” och ”The great expand”, samtliga från 2015. Foto: Galleri Magnus Karlsson

Det handlar både om återkomst och uppgörelse. Om att flytta in i ett hus i Hälsingland där ens moster bott. Om att finna en massa kläder, textilier och vävar som tillhört ens mormoder; en skattkista med minnen och fysiska objekt att använda sig av, emotionellt och praktiskt.

Som konstnär kan hon ge en päls schamanistiska egenskaper, en möjlighet att få del av djurets kraft och förmågor. Hon släpar den efter en bil i flera kilometer och använder den sedan till en bildsvit som ges titeln "Ant-man I–VII", där hon likt en myra släpar på trädgrenar.

Tre oljemålningar av Sara-Vide Ericson: ”Textile archeology”, ”Lightkeeper” och ”The great expand”, samtliga från 2015.

Foto: Galleri Magnus Karlsson Bild 1 av 3

Sara-Vide Ericson, ”Transformer”, 2015.

Foto: Galleri Magnus Karlsson Bild 2 av 3

Sara-Vide Ericson, ”Talisman”, 2015

Foto: Galleri Magnus Karlsson Bild 3 av 3
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X