X
Annons
X
Krönika

Marcus Priftis: Som om Lidl skulle ha köpt NK

**Få samtidsfenomen **har oroat den kulturella klassen så mycket som bokbranschens pågående omvandling. Rädslan att följa i musikbranschens spår, det vill säga nedför ett sluttande plan mot förflackning och fattigdom, har fått litteraturvärlden att bete sig ungefär som någon som fått vinterkräksjukan i familjen och spänt väntar på att själv insjukna. Varje nyhet, varje brott mot det som alltid har varit, kan tolkas som att nu är katastrofen kommen.

Orosmolnen har hopat sig på himlen. Bonniers målmedvetna maktkoncentration, den etiskt utmanade jätten Amazons inträde på den svenska marknaden, litterära agenter som ger ut potentiellt bästsäljande böcker utan att gå via ett förlag (och därmed finansiera osäljbar kvalitetslitteratur) – allt verkar peka åt samma håll: mot enfald, kommersialism och det lättuggades hegemoni.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X