Annons

KygoSom ett soundtrack till ett hårdfiltrerat instaflöde

Kygo i Globen.
Kygo i Globen. Foto: Peter Wixtröm/IBL

Kygos tropiska house är som gjord för en strandbar i Benidorm – men framför publiken i Globen tänder det inte riktigt till.

Under strecket
Publicerad

Kygo i Globen.

Foto: Peter Wixtröm/IBL Bild 1 av 2
Foto: Peter Wixtröm/IBL Bild 2 av 2

Klassiskt sett så har modern dansmusik som fått ett bredare kommersiellt genomslag ursprungligen uppstått ur en underjordisk klubbscen. Den gamla housedevisen ”A basement, a red light and a feeling” har varit dess bultande hjärta, även om isbergets topp har skördat listframgångar. Men genren tropical house, där norska Kygo är något av dess motsvarighet till Frankie Knuckles, uppstod i stället på Soundcloud, Youtube, P3 och Spotify. Den har ingen underjord, det finns ingen svartklubb i en förort till Oslo där det spelas en råare, mer renlärig variant av tropical house. Den har således ingen eftersträvansvärd prestige, dess absoluta genuinitet är precis det som vi ser och hör i Globen. Och han är 26 år, står på ett fem meter högt dj-podium, har bakåtvänd keps och heter Kyrre Gørvell-Dahll.

Möjligen skulle det vara än mer autentiskt att höra Kygos tropical house i en strandbar utanför Benidorm, för det är väl ungefär så det är tänkt. Långsam pophouse med sand mellan tårna, lika fluffig som de få moln som snabbt seglar förbi under eftermiddagen, gärna broderat med somriga pianoslingor, marimbor, oljefat och panflöjtar. En rosaskimrande house, lika skör och spröd som de tonårsromanser som den söker ackompanjera. En Aviici för hängmatta och iskall caipirinha i hand.

Annons
Annons
Annons