X
Annons
X

Sanna Rayman: Som en chef

Med kampanjen ”Som en chef!” försöker Nackademins näringslivsgymnasium just nu öka intresset för chefsjobben bland femtonåringar. Via instagrambilder ska man kunna tävla om att jobba som chef för en dag på exempelvis Stim, Åhléns eller Stadium.

Kampanjen kan säkert göra nytta. Däremot är jag lite mer tveksam till rapporten som är upprinnelse till den, nämligen "Den borttappade generationen" från chefsorganisationen Ledarna. I denna berättas att 6 av 10 svenskar mellan 25–35 inte kan tänka sig ett chefsyrke. 65 procent av kvinnorna och 54 procent av männen vill helt enkelt inte chefa. I samma rapport konstateras att andelen chefer under 35 år blir allt färre. Man kan också ta del av rankningar över vilka län och branscher som är bäst och sämst på att rekrytera unga chefer. Hotet i detta är att vi samtidigt kommer att pensionera 48 chefer varje arbetsdag under de närmsta tio åren. Enligt rapporten kan man därmed tala om en chefskris, dålig chefsåterväxt samt om en avbruten föryngring i chefsleden.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X