X
Annons
X
Recension

Alexander Archipenko, A modern legacy Som den sorts konst man kan se i Ankeborg

Det liknar den modernistiska konst man kan se på Ankeborgs Konstmuseum – i positiv mening. Det skriver Dan Backman om den konsthistoriskt intressanta Archipenko-utställningen i Halmstad.

Alexander Archipenko, ”Torso”, collage, 1954. Foto: Archipenko Foundation

På Mjellby Konstmuseum grävs det oförtrutet vidare både i Halmstadsgruppens och modernismens historia. Sommaren 2017 är det den ryska skulptören och pedagogen Alexander Archipenko som avhandlas i en utställning producerad av International Arts & Artists i Washington DC. Museet, beläget mellan åkerlapparna strax utanför Halmstad, har kompletterat med konst, foton och arkivmaterial av Archipenkos skandinaviska elever Franciska Clausen, Karl Ede och Axel Olsson. Den sistnämnde ingick i Halmstadsgruppen och fungerar som en länk mellan Archipenko och museets permanenta samling av verk utförda av konstnärsgruppens sex medlemmar.

Archipenko – född 1887 i Kiev, död 1964 i New York – tillhör den stora grupp av ryska konstnärer som lämnade hemlandet och verkade i exil. Först Paris, där han startade en konstskola 1914, sedan Nice och Berlin, för att slutligen bosätta sig i USA 1923. Där drev han konstskolor i New York, Los Angeles, Chicago och Woodstock.

Alexander Archipenko, ”Torso”, collage, 1954.

Foto: Archipenko Foundation Bild 1 av 5

Elever vid Alexander Archipenkos skola i Berlin.

Foto: Archipenko Foundation Bild 2 av 5

Alexander Archipenko, ”Torso in space”, 1936.

Foto: Archipenko Foundation Bild 3 av 5

Alexander Archipenko, ”Arkitektonisk figur”, 1939–54.

Foto: Archipenko Foundation Bild 4 av 5

Karl Ede, skulptur, 1918.

Foto: Torvald Berg Bild 5 av 5
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X