Annons
Kommentar

Anders Rydell:Som bokbålen 1933 – 2000-talet en av våra mörkaste perioder

Från ”The invisible enemy should not exist”.
Från ”The invisible enemy should not exist”. Foto: Nick Ash

Vad händer när ett kulturarv skingras? På Malmö konsthall visas just nu några av de 15 000 föremål som stals från Nationalmuseet i krigets Bagdad 2003, återskapade i material som plåtburkar och plastförpackningar.

Under strecket
Publicerad

För ett par år sedan besökte jag resterna av en förlorad kulturskatt. Gömt i ett dammigt skåp i en liten lägenhet i Paris stod 112 slitna bokband, de enda som återstod av det som en gång var världens största ryskspråkiga bibliotek utanför moderlandet – Turgenjevbiblioteket.

Grundat i slutet av 1800-talet hade biblioteket varit en självklar plats för det stora ryska exilsamhället. Först för revolutionärer – Lenin arbetade där ett tag som bibliotekarie. Efter 1917 ersattes revolutionärerna av ”vita” flyktingar: aristokrater, intellektuella, präster som räddat med sig ovärderliga litterära skatter från det förlorade moderlandet. 

Med utställningen ”The invisible enemy should not exist” vill den irakisk-amerikanska konstnären Michael Rakowitz ge försvunna museiföremål från Bagdad vad han kallar ”ett spöke”.

Foto: Nick Ash Bild 1 av 2

Konstnären Michael Rakowitz är aktuell med The invisible enemy should not exist” på Malmö konsthall.

Foto: Nick Ash Bild 2 av 2
Annons
Annons
Annons