Recension

Angel tears in sunlightSom att lyssna på en målarbok

Pauline Anna Strom.
Pauline Anna Strom. Foto: Aubrey Trinnaman

Pauline Anna Strom föddes blind och sålde sina verk via postorder. I sina starkaste stunder fångar hennes postuma album ”Angel tears in sunlight” förnimmelser av en omvärld hon själv inte kunde se.

Under strecket
Publicerad

”Angel tears in sunlight” av Pauline Anna Strom.

Annons

Jag har just börjat läsa den brittiske kritikern Harry Swords underhållande bok om drone-musikens historia, ’Monolithic undertow: in search of sonic oblivion’, i vilken han försöker diskutera sig fram till hur alla former av drönande musik – från uråldriga hindi-ritualer via ambient, krautrock och kosmisk jazz till Sleeps stonerrock – försöker fånga själva livets grundackord.

Pauline Anna Strom är inte ett namn som diskuteras i Swords bok. Jag gissar att det beror på att den mestadels är författad strax innan hon upptäcktes av fler än den försvinnande minimala beundrarskara som hörde hennes new age-kassetter.

Annons
Annons
Annons