Solresor säljer i sval sommar

Först var det kallt, sen blev det varmt och nu har det ostadiga vädret slagit till igen. Vädret fortsätter att spela resebyråerna i händerna och suget efter biljetter är starkt.

Under strecket
Publicerad
Eric Weibring får hjälp av Lillemor Skott på Fritidsresor att planera smekmånad i sista minuten. ”Vi är sent ute eftersom vi inte visste om vi skulle få ledigt”, säger Eric Weibring, som letar efter resor med kulturutbud.

Eric Weibring får hjälp av Lillemor Skott på Fritidsresor att planera smekmånad i sista minuten. ”Vi är sent ute eftersom vi inte visste om vi skulle få ledigt”, säger Eric Weibring, som letar efter resor med kulturutbud.

Annons

Varma midsomrar innebär i regel att svenskarnas lust att resa utomlands minskar.
– Vi var lite skraja efter helgen, man är alltid ambivalent om man ska glädjas med att det är fint midsommarväder eller ej, säger Joakim Eriksson, kommunikationsdirektör för Ving och Always.
Före midsommar rapporterade resebranschen säljrekord med en 20 procents ökad försäljning för flera av de stora researrangörerna. I många av svenskarnas närminne ligger förra sommarens dåliga väder och inte minst årets kalla maj.
– Visst påverkar vädret. Med en varm midsommar är det inte lika mycket kunder i butikerna, säger Marie Johansson, marknadschef på Ticket.

Men någon vädereffekt blev det inte i år. På resebyråerna råder fortsatt tryck efter charterresor. Varken på Apollo, Fritidsresor eller Ving rapporteras väderomslaget ha haft någon större påverkan
– Måndag efter midsommar är varje år en viktig dag för oss och i år låg vi på precis samma försäljningsnivå som förra året den dagen, säger Marie Malmros på Fritidsresors informationsavdelning.
Totalt räknar Fritidsresor med att försäljningen ligger 10 procent över förra årets nivå.
För Ving och Always ligger bokningssiffrorna på mellan 10 och 20 procent högre.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons