Recension

Ingen rök utan mareldSolidaritet med det sårbara

Caroline Seung-Hwa Ljuus, Yolanda Aurora Bohm Ramirez, Kristoffer Ehrnström och Lisa Gidlöf är några av poeterna i ”Ingen rök utan mareld”.
Caroline Seung-Hwa Ljuus, Yolanda Aurora Bohm Ramirez, Kristoffer Ehrnström och Lisa Gidlöf är några av poeterna i ”Ingen rök utan mareld”. Foto: Brombergs

En graviditets okontrollerbara rytm, ett vårdbiträde som talar till en vårdtagare, en familjesorg i Småland. Det finns en stor bredd i Brombergs nya kull poesidebutanter i antologiserien ”Blå blixt”. Viola Bao ser tendenser och hittar guldkorn.

Publicerad
Annons

”Ingen rök utan mareld” är den fjärde utgåvan av förlaget Brombergs återkommande satsning på outgivna poeter. Poesiserien och antologin ”Blå blixt” inleddes 2012 och har sedan dess introducerat ett flertal poeter som kort därefter debuterat med egna diktsamlingar, flera av dem på samma förlag. Urvalet är gjort av Casia Bromberg och Sanna Svanberg och om det är redaktörernas preferenser som ligger bakom den tämligen likartade estetik som dominerar många av bidragen kan jag bara gissa. Alla åtta medverkande är födda under, eller strax före, 80-talet och i många fall rör det sig om en berättande, talspråklig lyrik som närmar sig prosa.

Hur står det då till med årets kull poeter? Kanske inte fullt lika bra som tidigare år. Det finns förvisso en bredd i innehållet, som inte utesluter att kontinuiteter och tendenser ändå kan skönjas. Mer än ett bidrag fokuserar på den utsatta och föränderliga kroppen, och flera skriver fram en solidaritet med det sårbara. Lisa Gidlöf inleder med en graviditetsskildring som gestaltar den havandes bisarra upplevelse av sammansmältning mellan yttre och inre när kroppen förvandlas bortom kontroll, enligt biologins egna okontrollerbara rytm. Det är ett fascinerande ämne, och jag hoppas att Gidlöf i framtiden vågar röra sig mot mer oförutsägbara och vågade bilder än hon gör här.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons