Annons

Sökjätten – en stor lekplats

Från husen i Silicon Valley styrs strategin att göra all världens offentliga information sökbar - och arbetet med att utveckla nästa Gmail eller Google Earth. Välkommen till världens smartaste lekplats.

Under strecket
Publicerad
Foto: FELIPE MORALES Bild 1 av 11

Nya innovativa idéer utformas på en tavla.

Foto: FELIPE MORALES Bild 2 av 11

Cykelställ i Googles färger.

Foto: FELIPE MORALES Bild 3 av 11

Ett kreativt lekrum på Googles huvudkontor.

Foto: FELIPE MORALES Bild 4 av 11

Googleplex, Palo Alto, Kalifornien.

Foto: FELIPE MORALES Bild 5 av 11

Googleplex, Palo Alto, Kalifornien. Det är lunchtid på Google. En snabb nygjord smoothie i baren? Eller en sallad där du pekar på vad du vill ha i - nygrillat kött, pilgrimsmusslor, en uppsjö av grönsaker och baljväxter - och som kockar fixar till dig? Det finns elva ställen att välja mellan och tre mål om dagen är gratis för de anställda.

Bild 6 av 11

Googleplex, Palo Alto, Kalifornien.

Bild 7 av 11

Googleplex, Palo Alto, Kalifornien.

Bild 8 av 11

Googleplex, Palo Alto, Kalifornien.

Bild 9 av 11

Googleplex, Palo Alto, Kalifornien. Det är lunchtid på Google. En snabb nygjord smoothie i baren? Eller en sallad där du pekar på vad du vill ha i - nygrillat kött, pilgrimsmusslor, en uppsjö av grönsaker och baljväxter - och som kockar fixar till dig? Det finns elva ställen att välja mellan och tre mål om dagen är gratis för de anställda.

Bild 10 av 11

Googleplex, Palo Alto, Kalifornien. Det är lunchtid på Google. En snabb nygjord smoothie i baren? Eller en sallad där du pekar på vad du vill ha i - nygrillat kött, pilgrimsmusslor, en uppsjö av grönsaker och baljväxter - och som kockar fixar till dig? Det finns elva ställen att välja mellan och tre mål om dagen är gratis för de anställda.

Bild 11 av 11

MOUNTAIN VIEW Här, i lilla Mountain View i Silicon Valley, har internets kanske allra tyngsta spelare sitt högkvarter. På väg hit längs Amphitheatre Parkway ser husen ut som vilka byggnader som helst. Men inne i Googleplexet, som området kallas, försöker Google skapa en maximalt kreativ arbetsplats med sikte på att fortsätta att locka till sig ”the best and the brightest” från hela världen.

– Du ska som anställd inte behöva tänka på annat än det du ska göra här, säger Rikard Steiber, marknadsdirektör på Google och den som efter månaders påstötningar ser till att SvD Näringsliv som första svenska dagstidning får titta in på arbetsplatsen.

Annons
Annons
Annons