Soffpotatisen stiger upp

Tillhör du dem som utan att tveka ställer in träningspasset när kompisarna ringer och vill gå på italiensk restaurang? Då är du inte ensam. För att komma i form behövs det ofta någon som pekar ut rätt riktning. Här är dietistens steg för steg-program för dig som vill komma i form.

Under strecket
Publicerad
Annons

De första veckorna lägger du om din kost och träning, lite, lite grann, efter fyra veckor ökar du till nivå två. Och sedan, om du vill, kan du kämpa dig upp till nivå tre – men då har du också fått kustjägar-kondis!

Nivå 1
MATEN. Ät regelbundet. Frukost, lunch och middag samt två tre mellanmål varje dag. Detta underlättar förbränningen och håller blodsockret på en jämn nivå hela dagen. Då känner man sig nöjd, lagom mätt och fylld av energi.
Ät dig i första hand mätt på pasta, ris, grönsaker, frukt, rotsaker, potatis, bröd och gryn.
Fyll halva tallriken med grönsaker, lägg till en kvart med kött/fisk/kyckling/ägg och en kvart med pasta/ris/ potatis och eventuellt en liten klick sås.
Byt till lätta mjölkprodukter, till exempel mjölk, margarin, grädde, crème fraiche, ost, yoghurt. Ät minst en frukt varje dag och grönsaker åtminstone en gång per dag. Spara godis, läsk, glass, pizza och chips till helgen.
Drick måttliga mängder alkohol. Drick ca 2 liter vatten varje dag.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons