Annons

Young M.ASylvass rappare värd större publik

Young M.A. Bild från konsert i höstas.
Young M.A. Bild från konsert i höstas. Foto: Todd Williamson / TT

Young M.A:s musik är rå och avskalad, balanserande mellan konservativ hiphop och trap-experiment. Hon rappar också om en överfull diskho som skapar friktion i ett förhållande.

Under strecket
Publicerad

Det måste vara alltmer vanskligt att som konsertarrangör bedöma hur stora nya hiphop-artister egentligen är i Sverige. När brittiska J Hus besökte Debaser i november 2017 blev det sådant publikkaos att många med biljetter missade hela spelningen på grund av att minderåriga fans försökte storma konsertlokalen. När Brooklyn-dottern Young M.A. avslutar sin Europa-turné i samma lokal är det betydligt lugnare och relativt glest i publiken.

Hon känns fortfarande som något av en nykomling på scenen, men det har redan hunnit gå snart fyra år sedan hon slog igenom stort med den sexuellt frispråkiga ”Ouuuuu” och plötsligt fick se sig själv som förakt till avslutningen på Beyoncés “The Formation World Tour”. Att hon dessutom snabbt tog spets i den revolution av HBTQ-artister som äntligen tagit sina legitima platser i hiphoppens kommersiellt gångbara mittfåra, tillsammans med kanske främst Frank Ocean, Lil Nas X och iLoveMakkonen, borde också tala till hennes publika fördel.

Annons
Annons
Annons