Annons
X
Annons
X

Sociala medier vapen i Gaza

Sociala medier, som Twitter och Facebook, är numera vanliga kanaler för att sprida information och propaganda i krig och konflikter. Traditionella medier, medborgarjournalister, organisationer och stater och använder kanalerna. Den israeliska militären twittrar nu om attracker i realtid.

Israeliska soldater förbereder pansarfordon vid gränsen till Gaza.
Israeliska soldater förbereder pansarfordon vid gränsen till Gaza. Foto: ARIEL SCHALIT/AP

Klockan kvart över nio på lördagsmorgonen twittrade
Majed Abusalama om israeliska F16-plan som anföll mål i Gaza och flög lågt för att skrämma befolkningen.

Ungefär tre timmar tidigare använde BBC-reportern
Paul Danahar samma kanal för att berätta om att hans hotell i Gaza skakade under ett flyganfall och att anfallet fortfarande pågick.

Sociala medier är numera en viktig kanal för att sprida information om vad som händer i olika oroshärdar. Informationskanalerna är betydligt snabbare och enklare att använda och svårare att kontrollera än de traditionella kanalerna. Och när journalisterna från de stora nyhetsorganisationerna, tv-bolag, radiostationer och tidningar, inte tillåts komma nära händelsernas centrum så finns medborgarreportrarna där.

Annons
X

Majed Abusalama är en prisbelönt journalist och aktivist som till exempel konstant twittrar om vad som händer i Gaza just nu. Men det är inte bara medborgarjournalister och traditionella medieorganisationer som använder sociala medier. Förutom att israeliska militären bombar mål och Gaza och att deras motståndare beskjuter mål i Israel använder båda parter också Twitter, Facebook och Youtube för att bekämpa varandra.

– Israel har nu gett sig in och försöker sätta agendan och få genomslag för sin bild. Det är första gången man fullt ut har valt att kombinera traditionell militär verksamhet med verksamhet på informationsarenan i realtid, säger Ulrik Franke, forskare vid Totalförsvarets forskningsinstitut, FOI, och som leder ett projekt som handlar om samspelet mellan säkerhetspolitik och informationssamhället.

Att skaffa sig informationsövertag i en konflikt är inget nytt. Inte heller att parterna använder sig av sociala medier för att försöka etablera sin bild.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    – Det finns exempel på ordväxlingar på twitter mellan talibanerna och Isaf-styrkorna i Afghanistan. Men då har det oftast varit i efterhand, säger Ulrik Franke.

    Möjligheten för fler att massprida information ställer också större krav på konsumenterna av informationen.

    – Man ska ha ett kritiskt förhållningssätt. Man har ju väldigt länge sagt att krigets första offer är sanningen, och det gäller i än högre grad. Men det är inte bara en baksida. Det är en mångfald av perspektiv som presenteras och så länge man är uppmärksam på vem som är avsändare så finns det en större möjlighet att få information. Men det är inte lika enkelt att vara informationskonsument i dag som det var förr.

    Vid kvart över ett i dag twittrade Paul Danahar om ytterligare ett flygangrepp mot Gaza ungefär två kilometer från BBC-kontoret. Nästan samtidigt skickade den
    israeliska militären ett SMS till alla mobiler i Gaza. I meddelandet stod att nästa angrepp var på väg och invånarna uppmanades att hålla sig borta från personer med anknytning till Hamas.

    Några timmar tidigare twittrade Israeliska militären ut ett meddelande som påstod att Hamasmedlemmar använde sig av civila som mänskliga sköld

    Testa dig i senaste veckornas nyhetsquiz

    V40 | Vad misstänks partiledaren för? quiz.svd.se V 39 | Vad heter den omstridda boken? quiz.svd.se V 38 | Bäst betalda fotbollsspelaren? quiz.svd.se
    Annons
    Annons
    X

    Israeliska soldater förbereder pansarfordon vid gränsen till Gaza.

    Foto: ARIEL SCHALIT/AP Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X