X
Annons
X
Recension

Rineke Dijkstra Sociala medier har lärt oss att allt vi ser är yta

Hur skapas genuina porträtt med hjälp av kameran? Hur avbildar man den äkta personligheten i en tid då det är ytan som räknas och bilder manipuleras? Två kvinnor, som båda har stora utställningar just nu, har gripit sig an uppgiften på vitt skilda vis.

Rineke Dijkstra, ”Marianna and Sasha , Kingisepp, Russia, november 2, 2014” och ”Olivier, Quartier Vienot, Marseille, France, Nov. 30, 2000”.
Rineke Dijkstra, ”Marianna and Sasha , Kingisepp, Russia, november 2, 2014” och ”Olivier, Quartier Vienot, Marseille, France, Nov. 30, 2000”.
Gillian Wearing, ”Family stories”, 2006, stillbild ur video. Foto: David Pearson/Statens Museum for Kunst

Nederländska Rineke Dijkstras (född 1959) ikoniska porträtt och videofilmer visas i både en stor och imponerande utställning på Louisiana och i ett mindre, väl valt och fint presenterat urval på Hasselblad Center. Bägge institutionerna har dessutom gett ut var sin omfångsrik publikation, som är till brädden fyllda av foton.

Rineke Dijkstra, ”Marianna and Sasha , Kingisepp, Russia, november 2, 2014” och ”Olivier, Quartier Vienot, Marseille, France, Nov. 30, 2000”.

Bild 1 av 7

Gillian Wearing, ”Family stories”, 2006, stillbild ur video.

Foto: David Pearson/Statens Museum for Kunst Bild 2 av 7
Bild 3 av 7
Bild 4 av 7

Gillian Wearing, ”Self-portrait as my mother, Jean Gregory”, 2003.

Foto: Statens Museum for Kunst Bild 5 av 7

Gillian Wearing, ”Signs that say what you want them to say and not signs that say what someone else wants you to say: Help”, 1992–93.

Foto: Statens Museum for Kunst Bild 6 av 7

Gillian Wearing och den avbildade familjen framför skulpturen ”En rigtig dansk familie”.

Foto: Heine Pedersen/Statens Museum for Kunst Bild 7 av 7
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X