Annons

”Sociala medier avgör inte valet”

Än så länge är få medborgare politiskt aktiva via sociala medier. Samtidigt behärskar inte politikerna fullt ut alla nya möjligheter. För att få genomslag måste man våga släppa kontrollen, skriver forskarna Lennart Hast och Marie Grusell.

Under strecket
Publicerad

I medierna läser vi om den politiska marknadsföringens betydelse för höstens val. Idolen bland de svenska valstrategerna är Barack Obama som använde sociala medier som en integrerad del av valkampanjen i syfte att engagera och bygga relationer med det Demokratiska partiets ”gräsrötter”.

Men sociala medier är bara halva sanningen bakom Obamas seger. Partiets internetstrategi var istället ett stöd för partiets befintliga infrastruktur. Internet var ett sätt att möjliggöra aktiviteter både på nätet och utanför. På sajten MyBO (MyBarack Obama) kunde Obama supporters kommunicera med varandra, organisera möte och byta idéer. Obamastaben följde diskussionen på sajten för att göra deras kommunikation med supporters så personlig och aktuell som möjligt. Obamas kampanjsajt användes som ett nav för aktiviteter utanför nätet som sågs som det verkligt viktiga – personliga möten som exempelvis via valmöten och dörrknackning (Panagopoulos&Francia 2009).

Annons
Annons
Annons