X
Annons
X

Sociala medier avgör inte supervalåret

Förhoppningarna om stort genomslag via sociala medier för olika politiska budskap är stora. Men detta är en utopi. Visst, väljarna är på sociala medier, men väldigt få av dem vill prata politik där. Det skriver medieforskarna Marie Grusell och Lennart Hast.

I år smäller det. Medierna och de politiskt intresserade har utropat 2014 till ett supervalår.

Med val till både EU och riksdagen kommer vi mötas av politiska budskap överallt; affischer, tv-reklam, valstugor och partiledardebatter etc. Redan nu utropas sociala medier som den vinnande kommunikationskanalen i årets valrörelse. Genom mediernas rapportering får vi uppfattningen om att sociala medier har stor relevans. Detta visas genom återkommande rapporter om partiers framgångar på sociala medier. Även partierna själva knyter stora förhoppningar till sociala medier som kommunikationskanal. Ett exempel på detta var att Socialdemokraterna via Facebook bjöd in till deltagande i Sveriges första digitala förstamaj-tåg.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X