Annons

Sociala medier är ett problem – för andra

Foto: Colourbox.

Bilden som vännerna målar upp av sina liv i sociala medier bör tas med en nypa salt – men den man själv delar är sanningsenlig. Det verkar vara den rådande uppfattningen bland majoriteten av svenskarna, enligt en ny studie från Telenor.

COLOURBOX
Foto: COLOURBOX

– Vi är vana att höra om skärmtid och sociala medier som något problematiskt, men när vi ser till oss själva så tycks vi inte känna igen den mörka bilden som ofta målas upp. Man skulle kunna säga att vi har åsikter om sociala medier som vi inte håller med oss själva om, säger Katarina Hamnholm, trendanalytiker på Telenor.

Enligt undersökningen som Demoskop genomfört för Telenors räkning anser sju av tio att andra i någon mån friserar sina inlägg och visar upp en tillrättalagd bild i sociala medier. Men när det gäller dem själva så lutar åtta av tio åt att man visar upp en sanningsenlig bild av sitt liv.

Enligt psykolog Anne Grefberg är det enklare att sätta gränser för andra människor och att det ibland kan vara svårt att reflektera över sitt eget beteende.

– Det är väldigt typiskt, man upplever själv en känsla av kontroll, men är orolig och mer tveksam över andras beteende. Föräldrar kan exempelvis uttrycka oro över hur mycket tid barnen tillbringar framför skärmen, men inser inte själva vilket beteende man modellerar, hur mycket man själv använder sin mobil. Vilket ju i slutändan har att göra med att den fyller en viktig roll i våra liv, säger hon.

COLOURBOX
Foto: COLOURBOX
Foto: COLOURBOX

Många känner en statushets – men majoriteten är lugn

En av tre svenskar känner sig pressade att visa upp en bättre bild av sig själva än de upplever är sann. Samtidigt säger en majoritet att de inte får ångest av sociala medier eller internet.

– Jag tror att vi måste utveckla hur vi hanterar det här, alla saker går igenom en mognadsfas och i början är allt nytt och spännande och många kastar sig över det, men nu måste vi gå in i en ny fas och mogna kring vårt beteende runt det här verktyget, säger Anne Grefberg.

Enligt undersökningen tillbringar vi omkring tre och en halv timme framför våra skärmar – varje dag. Och enligt Anne Grefberg är det viktigt att man lär sig hantera sitt beteende framför sin skärm för att få ut så mycket som möjligt av den tiden.

– Vi måste dela upp det i vad som är bra och dåligt, och reflektera över vårt användande individuellt. Om jag har haft en tuff arbetsdag på mitt kontor kan jag tycka det är så skönt att slösurfa i en kvart innan jag åker hem, det behöver inte vara dåligt så länge jag får ut någonting av den tiden, säger hon.

Annons
Detta är en annons från Telenor, den är inte skriven av journalisterna på SvD:s redaktion.