Sociala krav på OS-stjärnor

Usain Bolt twittrar till sina hundratusentals följare om Gatorade sportdryck. Michael Phelps uppdaterar sin Facebook-status med en reklambild från Head & Shoulders och får 3 000 ”likes”. Inför OS i London har ett nytt fenomen dykt upp i idrottsvärlden. Sponsorer som kräver att idrottsstjärnorna använder sina sociala medier som reklamkanaler.

Under strecket
Publicerad
Usain Bolt laddar inför London-OS.

Usain Bolt laddar inför London-OS.

Foto: AP
Annons

Det handlar inte bara om att vara en duktig idrottare längre. För att attrahera så bra sponsorer som möjligt, gäller också att vara aktiv i sociala medier. Enligt Lowell Taub, chef för idrottssponsring på Creative Artist Agency, har idrottsstjärnornas aktivitet på Facebook och Twitter blivit en otroligt viktig del i förhandlingarna.

– Det är ett absolut fenomen. I nästan varenda affär som vi genomför, frågar sponsorerna ”Kan du berätta om idrottarnas fotavtryck i sociala medier, hur många Twitter-anhängare har de? Hur många fans? Kan de göra några tweets för kampanjen? säger han till Financial Times.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons