Annons
Kommentar

Jonas Ellerström:”Allt var värt att klargöra eller problematisera”

Claes Andersson debuterade 1962 med diktsamlingen "Ventil". Under sin bana gav han ut ett tjugotal diktsamlingar och han skrev även romaner, dramer och tv-pjäser.
Claes Andersson debuterade 1962 med diktsamlingen "Ventil". Under sin bana gav han ut ett tjugotal diktsamlingar och han skrev även romaner, dramer och tv-pjäser. Foto: Claes Löfgren/TT

Den finlandssvenske poeten, politikern och kulturpersonligheten Claes Andersson är död. Han avled på onsdagen efter en längre tids sjukdom, skriver nyhetsbyrån SPT. Författaren och förläggaren Jonas Ellerström minns sin vän och kollega.

Under strecket
Publicerad

Beskedet kom inte oväntat. Författaren, psykiatern, politikern och pianisten Claes Andersson, som avled i onsdags, hade hunnit fylla 82 år. När vi i höstas skulle delta i ett samtal kring hur den finlandssvenska poesin politiserades på 1960-talet fick Claes lämna återbud på grund av sjukdom. Men det faktum att han är borta är ändå svårt att ta till sig: Claes Andersson var en av de mest vitala och produktiva personer jag träffat, oförtröttligt verksam inom alla sina områden.

Rikssvenska författare har med få undantag hållit sig borta från partipolitiken; Claes var Vänsterförbundets ordförande och satt under en period på 90-talet som undervisnings- och kulturminister. I en korridor på bokmässan i Göteborg, när den tiden var över, stack Claes till mig en pappersbunt och sa: ”Du kan väl läsa det här och säga vad du tycker.” Det var ett förtroende, jag fick inte manuskriptet till hans politiska självbiografi i första hand som förläggare, utan som någon han litade på. Det var visserligen svårförståeligt i det här fallet – finlandssvensk poesi är mitt område, inte Finlands politik – men för Claes var hans till synes skilda verksamheter oupplösligt förenade.

Annons
Annons
Annons