Social hårdvaluta

Facebook och Instagram möter allt mer högljudda krav på att kunna visa att de har en affärsmodell som håller. Men påträngande reklamformat och ändrade villkor retar upp många. Kan det leda till att användarna flyr till andra plattformar?

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
Annons

Den sociala medievärlden har snabbt blivit mer kommersiell. Och även om det är reklam maskerad som lockande tävlingar och fantastiska erbjudanden blir effekten lätt att det inte känns så roligt längre. Facebook förvandlas sakta till ett jättehäfte med rabattkuponger och många användare börjar tröttna på friheterna man tar sig i våra namn.

Sociala annonser är bara ett av de nya greppen för att tjäna pengar på det sociala nätverkets användare. Skärmen fylls av vänner som gillar tv-apparater, dejtingsajter, banker och livsmedelsbutiker. Trycker du på gilla-knappen för ett särskilt företag riskerar du att användas som språkrör, med namn och profilbilld, för produkter du inte alls står bakom. Och om du checkar in på en affär kan företaget välja att sponsra händelsen.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons