X
Annons
X
Recension

Snyggt och lekfullt med Eero Aarnios design

Eero Aarnios kärlek till plasten som material har tagit sig lekfulla och futuristiska former sedan 1960-talet. Hans designklassiker har synts i modereportage, i filmer och på skivomslag. Nu visas de i Kulturhuset i Stockholm.

Eero Aarnio, Tomato, 1971. Foto: Rauno Träskelin/Nationalmuseum
Läs mer om Vårens konstutställningar 2017

Den finske formgivaren Eero Aarnio (f. 1932) fick sitt internationella genombrott 1966, i form av en halvcirkelformad plastfåtölj stoppad med plysch, ”Åskbollen”. Nu har hans retrospektiva utställning nått Nationalmuseum Design på Kulturhuset i Stockholm.

Utställningen, som producerats av Designmuseet i Helsingfors där den visades i somras, har curerats av Suvi Saloniemi med utställningsdesign av Ville Kokkonen och Florencia Colombo. I fem teman – artefakt, sinne, tid, process och tillverkning – utforskas olika aspekter av Aarnios formgivning från de senaste sju decennierna. Stockholmsversionen är något mindre än sin förlaga och har anpassats till Kulturhusets öppna planlösning. Det betyder att rumsindelningen inte är lika konkret som i 1800-talsbyggnaden på andra sidan Östersjön, utan vi besökare får flyta runt som maneter mellan de olika sektionerna.

Eero Aarnio, Tomato, 1971.

Foto: Rauno Träskelin/Nationalmuseum Bild 1 av 4

Eero Aarnio, Puppy, 2005.

Foto: Magis/Nationalmuseum Bild 2 av 4

Eero Aarnio, Double bubble, 2001.

Foto: Nationalmuseum Bild 3 av 4

Eero Aarnio, Ball chair/Åskbollen, 1963.

Foto: Rauno Träskelin/Nationalmuseum Bild 4 av 4
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X