Nya kändistrenden – svenska munskydd

En kombinerad rädsla för coronaviruset och för att inte "hänga med" i modesvängen skapar globalt sug efter stilhajpade luftfiltermasker från Sverige.

– Många kändisar har valt vår mask, säger Alexander Hjertström, vd för tillverkaren.

Under strecket
Erik Nilsson/TT
Publicerad
Maskerna finns i basfärgerna svart, rosa och grått. Bolaget har även gjort särskilda samarbeten med andra varumärken där andra färger och mönster tagits fram, och maskerna har burits av världskändisar som Gwyneth Paltrow och synts på modevisningar i Paris.

Maskerna finns i basfärgerna svart, rosa och grått. Bolaget har även gjort särskilda samarbeten med andra varumärken där andra färger och mönster tagits fram, och maskerna har burits av världskändisar som Gwyneth Paltrow och synts på modevisningar i Paris.

Foto: ALI LORESTANI / TT
Det var efter att Alexander Hjertström hade bott i Indien och på egen hand upplevt hur förorenad luften var som idén till bolaget föddes. "Jag mådde dåligt, fick huvudvärk och när man snöt sig blev det alldeles svart i näsduken, och jag insåg att det var föroreningarna och citytrafiken som orsakade det."

Det var efter att Alexander Hjertström hade bott i Indien och på egen hand upplevt hur förorenad luften var som idén till bolaget föddes. "Jag mådde dåligt, fick huvudvärk och när man snöt sig blev det alldeles svart i näsduken, och jag insåg att det var föroreningarna och citytrafiken som orsakade det."

Foto: ALI LORESTANI / TT
Maskernas huvudfokus har varit att skydda från luftföroreningar. Men tanken på ett virusutbrott har funnits med från början.

Maskernas huvudfokus har varit att skydda från luftföroreningar. Men tanken på ett virusutbrott har funnits med från början.

Foto: ALI LORESTANI / TT
Här från det lilla kontoret på Östermalm i Stockholm rattar omkring 15 anställda bolaget, som har en kundkrets långt utanför Sveriges gränser. I dagsläget finns Airinum på 150 marknader världen över.

Här från det lilla kontoret på Östermalm i Stockholm rattar omkring 15 anställda bolaget, som har en kundkrets långt utanför Sveriges gränser. I dagsläget finns Airinum på 150 marknader världen över.

Foto: ALI LORESTANI / TT
Annons

Priset på luftfiltermaskerna från svenska företaget Airinum skiljer sig från många munskydd. En standardmodell kostar ungefär 700 kronor medan det finns modeller i begränsad upplaga, så kallad "limited edition", för över 2 000 kronor.

Men den som är köpsugen får skriva upp sig på en lång väntelista eftersom lagret är tomt sedan tidigare i vår då coronapandemin bröt ut.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons