Snösätras väggar har vaknat till liv

Det som ser ut som riktiga ballonger är i själva verket en målning. Se fler av konstverken från Snösätra, Sveriges största graffitiutställning, i fotografierna här nedanför.
Det som ser ut som riktiga ballonger är i själva verket en målning. Se fler av konstverken från Snösätra, Sveriges största graffitiutställning, i fotografierna här nedanför. Foto: Maike Schultz

Området Snösätra i Stockholmsföroten Rågsved har blivit en fristad för graffitimålare. Hit kommer folk från hela världen för att beskåda konstverken.

Under strecket
Publicerad
Allt började på Soe och Baynes inititativ, eller Daniel Rohlin och Sasha Tomasevichaka som de egentligen heter. De målade den första lagliga målningen i Snösätra – en naken ängel.

Allt började på Soe och Baynes inititativ, eller Daniel Rohlin och Sasha Tomasevichaka som de egentligen heter. De målade den första lagliga målningen i Snösätra – en naken ängel.

Foto: Maike Schultz
Duon Soe & Bayne gjorde ett liknande verk till Stockholms läns museum i Sickla där den nuvarande utställningen "Graffiti spaces" presenterar sju personliga installationer från Snösätra och sex andra platser som alla varit stilbildande för Stockholms graffiti.

Duon Soe & Bayne gjorde ett liknande verk till Stockholms läns museum i Sickla där den nuvarande utställningen "Graffiti spaces" presenterar sju personliga installationer från Snösätra och sex andra platser som alla varit stilbildande för Stockholms graffiti.

Foto: Maike Schultz
Den stockholmsbaserade konstnären Daniel Fahlström (eller Huge som han kallas) är känd för sin realistiska stil. På håll ser hans målningar ut som riktiga ballonger där bakgrunden reflekteras mot den silvriga och guldiga ytan. ”Det är bara på lagliga ställen man har tid att göra såna här saker”, säger Röjgård.

Den stockholmsbaserade konstnären Daniel Fahlström (eller Huge som han kallas) är känd för sin realistiska stil. På håll ser hans målningar ut som riktiga ballonger där bakgrunden reflekteras mot den silvriga och guldiga ytan. ”Det är bara på lagliga ställen man har tid att göra såna här saker”, säger Röjgård.

Foto: Maike Schultz
Under "Spring remake" gjorde Hugo Röjgård det här huset som påminner om Salvador Dalí. ”Jag målade den på duk först och sen gjorde jag en större version på väggen, delvis med spray och delvis med pensel”. Röjgårds konst ställdes förra året ut tillsammans med andra surrealistiska verk på Galleri Lili i Vasastan.

Under "Spring remake" gjorde Hugo Röjgård det här huset som påminner om Salvador Dalí. ”Jag målade den på duk först och sen gjorde jag en större version på väggen, delvis med spray och delvis med pensel”. Röjgårds konst ställdes förra året ut tillsammans med andra surrealistiska verk på Galleri Lili i Vasastan.

Foto: Maike Schultz
”Den här målningen är gjord av Snösätras äldsta deltagare, Sibylla Nohrborg, som är över 70 år gammal. Hon har alltid älskat att fotografera arkitektur och när hon upptäckte gatukonsten brann hon verkligen för det. Hennes barnbarn fick övertala henne att börja använda instagram”. Idag har @Sibyllagun över 1000 följare.

”Den här målningen är gjord av Snösätras äldsta deltagare, Sibylla Nohrborg, som är över 70 år gammal. Hon har alltid älskat att fotografera arkitektur och när hon upptäckte gatukonsten brann hon verkligen för det. Hennes barnbarn fick övertala henne att börja använda instagram”. Idag har @Sibyllagun över 1000 följare.

Foto: Maike Schultz
”Ibland tar jag med min fyraåriga dotter till Snösätra. Hon kan titta på målningar som den här i en evighet och utforska alla detaljer”, säger Röjgård.

”Ibland tar jag med min fyraåriga dotter till Snösätra. Hon kan titta på målningar som den här i en evighet och utforska alla detaljer”, säger Röjgård.

Foto: Maike Schultz
Delvis innebär graffiti och gatukonst att omvandla utrymmet, ofta som ett politiskt budskap. I Snösätra kan man se det i ”Irons” verk. Han har målat Ronald McDonald som ser ut att hänga från en av kranarna i området.

Delvis innebär graffiti och gatukonst att omvandla utrymmet, ofta som ett politiskt budskap. I Snösätra kan man se det i ”Irons” verk. Han har målat Ronald McDonald som ser ut att hänga från en av kranarna i området.

Foto: Maike Schultz
”Den svenska graffitistilen brukade vara väldigt snabb. Yash är lite av motsatsen. Han överför foton till väggen och är omtyckt av konsälskare som annars inte brukar gillar graffiti.”

”Den svenska graffitistilen brukade vara väldigt snabb. Yash är lite av motsatsen. Han överför foton till väggen och är omtyckt av konsälskare som annars inte brukar gillar graffiti.”

Foto: Maike Schultz
Om du vill veta mer om graffitikulturen i Stockholm kan du besöka Stockholms länsmuseums lokaler i Dieselverkstaden. "Graffiti spaces" handlar om graffiti som konstnärligt uttryck i den moderna staden. Utställningen består av sju installationer som representerar sju fysiska platser som från 1980-talet och framåt varit stilbildande för Stockholms graffiti. Installationerna är personliga betraktelser gjorda av målare som varit verksamma på de olika platserna. Till 20 september, Öppettider: tis–tor kl 12–17, fre–sön kl 12–16.

Om du vill veta mer om graffitikulturen i Stockholm kan du besöka Stockholms länsmuseums lokaler i Dieselverkstaden. "Graffiti spaces" handlar om graffiti som konstnärligt uttryck i den moderna staden. Utställningen består av sju installationer som representerar sju fysiska platser som från 1980-talet och framåt varit stilbildande för Stockholms graffiti. Installationerna är personliga betraktelser gjorda av målare som varit verksamma på de olika platserna. Till 20 september, Öppettider: tis–tor kl 12–17, fre–sön kl 12–16.

Foto: Maike Schultz
Graffiti består av två delar. Den ena är prestationen, själva stilen. Den andra är själva handlingen, att måla. Ofta börjar det med en "tag", ett sätt att säga ”jag var här” eller ”se vad jag kan”. ”Erse var en av Sveriges första populära målare. Han började på 80-talet. Finessen i hans tag visar hur hans stil har utvecklats genom åren. Det här är en av mina favoriter”, säger Röjgård.

Graffiti består av två delar. Den ena är prestationen, själva stilen. Den andra är själva handlingen, att måla. Ofta börjar det med en "tag", ett sätt att säga ”jag var här” eller ”se vad jag kan”. ”Erse var en av Sveriges första populära målare. Han började på 80-talet. Finessen i hans tag visar hur hans stil har utvecklats genom åren. Det här är en av mina favoriter”, säger Röjgård.

Foto: Maike Schultz
Linus Lundin, eller Yash, började måla baksidan av väggarna i Snösätra innan han bjöds in i den inre kretsen. Många av hans verk refererar till varandra ...

Linus Lundin, eller Yash, började måla baksidan av väggarna i Snösätra innan han bjöds in i den inre kretsen. Många av hans verk refererar till varandra ...

Foto: Maike Schultz
... till exempel hans senaste, flickan med fågeln, som pekar mot flickan med räven några meter till höger.

... till exempel hans senaste, flickan med fågeln, som pekar mot flickan med räven några meter till höger.

Foto: Maike Schultz
Det finns exempel på verk där man använder omgivningen som en del av en installation. ”Konstnären heter Vegan Flava. Han är känd för sina reflektioner kring döden. Den här dödskallen är inte bara ett ställningstagande mot rasism utan också en fortsättning på det brinnande skelettet ...”

Det finns exempel på verk där man använder omgivningen som en del av en installation. ”Konstnären heter Vegan Flava. Han är känd för sina reflektioner kring döden. Den här dödskallen är inte bara ett ställningstagande mot rasism utan också en fortsättning på det brinnande skelettet ...”

Foto: Maike Schultz
... som han målade på ett hus som brann ner”, vilket är speciellt eftersom bevarandet är motsatsen till graffitin som vanligtvis inte är gjord för att bli kvar.

... som han målade på ett hus som brann ner”, vilket är speciellt eftersom bevarandet är motsatsen till graffitin som vanligtvis inte är gjord för att bli kvar.

Foto: Maike Schultz
En av Sveriges mest kända gatukonstnärer, vars tags syns i flera städer runt om i världen, är Hop Louie. På ”Spring remake” gjorde han en version av fotografiet av en kvinna som slår en nazist. Det berömda fotografiet är taget av fotografen Hans Runesson vid nazistiska Nordiska Rikspartiets demonstration i Växjö 1985. I Hop Louies version är demonstranten från fotot avbildad som Hitler.

En av Sveriges mest kända gatukonstnärer, vars tags syns i flera städer runt om i världen, är Hop Louie. På ”Spring remake” gjorde han en version av fotografiet av en kvinna som slår en nazist. Det berömda fotografiet är taget av fotografen Hans Runesson vid nazistiska Nordiska Rikspartiets demonstration i Växjö 1985. I Hop Louies version är demonstranten från fotot avbildad som Hitler.

Foto: Maike Schultz
Hop Louie var även en av de ledande inom ”Apriloffensiven”, en rörelse mot Stockholms nolltolerans som uppmanade folk att bryta regler och ta tillbaka det offentliga rummet.

Hop Louie var även en av de ledande inom ”Apriloffensiven”, en rörelse mot Stockholms nolltolerans som uppmanade folk att bryta regler och ta tillbaka det offentliga rummet.

Foto: Maike Schultz
”Konstnären heter Shora Dehnavi, hon är chef på Graffitifrämjandet. Jag älskar att man inte kan se skillnad på vad som målats av kvinnor respektive män här”, säger Hugo Röjgård.

”Konstnären heter Shora Dehnavi, hon är chef på Graffitifrämjandet. Jag älskar att man inte kan se skillnad på vad som målats av kvinnor respektive män här”, säger Hugo Röjgård.

Foto: Maike Schultz
”Graffitiscenen är  domineras fortfarande av män men i Snösätra har vi flera duktiga kvinnliga målare. Till exempel Emma, eller Emmilou, som även kämpat för den lagliga väggen i Märsta”.

”Graffitiscenen är domineras fortfarande av män men i Snösätra har vi flera duktiga kvinnliga målare. Till exempel Emma, eller Emmilou, som även kämpat för den lagliga väggen i Märsta”.

Foto: Maike Schultz
Puppet gjorde sin första målning 1983. Idag är han närmre 50 år gammal och räknas som en av den svenska graffitins gudfäder och livnär sig på att flyga jorden runt och måla.

Puppet gjorde sin första målning 1983. Idag är han närmre 50 år gammal och räknas som en av den svenska graffitins gudfäder och livnär sig på att flyga jorden runt och måla.

Foto: Maike Schultz
”Till ”Spring remake” bad en kvinna, vars pojkvän är ett stort Puppet-fan, honom att hjälpa henne med sitt frieri”, säger Röjgård. ”Så när de kom hit fick killen klättra upp på Puppets stege och kryssa i 'JA' eller 'NEJ'”.

”Till ”Spring remake” bad en kvinna, vars pojkvän är ett stort Puppet-fan, honom att hjälpa henne med sitt frieri”, säger Röjgård. ”Så när de kom hit fick killen klättra upp på Puppets stege och kryssa i 'JA' eller 'NEJ'”.

Foto: Maike Schultz
”Kolla på ristningarna i väggen, grunden till all graffiti. Den här kulturen går tillbaka till Pompeji för 2000 år sedan, när klotter på väggar och dörrar berättade invånarnas historia”.

”Kolla på ristningarna i väggen, grunden till all graffiti. Den här kulturen går tillbaka till Pompeji för 2000 år sedan, när klotter på väggar och dörrar berättade invånarnas historia”.

Foto: Maike Schultz
”Även om graffiti har mycket att göra med att bryta regler så finns det många regler inom kulturen. Det är en oskriven lag att folk inte kan gå in i Snösätra och måla över en målning om de inte är inbjudna att göra det. Men det finns vissa old school-målare som inte gillar den idén att gatukonst visas på gallerier. Det här verket är lite av en ironisk kommentar på det.”

”Även om graffiti har mycket att göra med att bryta regler så finns det många regler inom kulturen. Det är en oskriven lag att folk inte kan gå in i Snösätra och måla över en målning om de inte är inbjudna att göra det. Men det finns vissa old school-målare som inte gillar den idén att gatukonst visas på gallerier. Det här verket är lite av en ironisk kommentar på det.”

Foto: Maike Schultz
För de som vill vara en del av Snösätra men inte blivit inbjudna att måla på insidan har utsidans väggar blivit populära. Där kan vem som helst måla sin tag – vissa gör det till och med på träden. ”Det negativa är att inga regler gäller där, folk bara lämnar sitt skräp och går”, säger Hugo Röjgård.

För de som vill vara en del av Snösätra men inte blivit inbjudna att måla på insidan har utsidans väggar blivit populära. Där kan vem som helst måla sin tag – vissa gör det till och med på träden. ”Det negativa är att inga regler gäller där, folk bara lämnar sitt skräp och går”, säger Hugo Röjgård.

Foto: Maike Schultz
Annons

Konst, klotter eller vandalisering? Frågan har alltid dominerat graffitidebatten. Men på grund av den strikta nolltoleransen har en diskussion om betydelsen av gatukonsten och dess kulturella historia aldrig riktigt varit möjlig i Stockholm.

Fram till förra hösten, när den nya majoriteten tillträdde, har huvudstaden haft en strikt nolltolerans mot graffiti.

Annons
Annons
Annons