Snön lyser vit på taken, endast Bono är vaken

Kanske är det slutet på en lysande karriär vi ser. Sedan det stora internationella genombrottet i en tecknad reklamkampanj för Coca-Cola i början av 30-talet har den rödklädde Jultomten varit kapitalismens verkliga superstjärna. Större än Britney. Större än Beatles. Större än Jesus. Han invigde alla, oavsett ras, klass, politisk övertygelse, i konsumtionssamhällets dröm.

Publicerad
Annons

I begynnelsen omgavs masstillverkningen av prylar av framtidstro och glädje. Något som inte minst avspeglas i den bedårande Santa’s Workshop från 1932 som varje år inleder Kalle Ankas jul i tv. Men det blev inte riktigt som Walt Disney tänkt sig. Optimismen har idag ersatts av skuldtyngd oro. Nissarnas trevliga fabrik är outsourcad till Kina. Får du en Ipod i julklapp kan du vara säker på att den tillverkats av underbetalda kinesiska kvinnor i företaget Foxconns kolossala fabrik med lika många anställda som Malmö kommun har invånare. Någon har räknat ut att den totala ytan av Wal-Marts butiker i USA växt sig större än Manhattan. En kontinent av plastpåsar och skräp i samma storlek som delstaten Texas flyter omkring i Stilla havet. Från klimatmötet på Bali deklarerade fredspristagaren Al Gore att vi har sju år på oss att radikalt ändra vår livsstil för att hindra jordens uppvärmning. Så frågan är om det någonsin funnits ett sämre tillfälle att vara själva symbolen för materialism och global kapitalism.

Annons

Jultomten har ett förödande imageproblem. Hans stab på nordpolens smältande isar översvämmas antagligen i denna stund av underrättelser om hur allt fler människor vänder ryggen åt hans tomteideal. Det sker i Bernal Heights till exempel, ett välmående område i San Francisco som mest befolkas av barnfamiljer och bögpar. Där startades den globala rörelsen The Compact. Över hundra nya medlemmar i veckan vill idag ansluta sig till den puritanska och shoppingfria livsstil som organisationen förespråkar. Inga nya produkter får inhandlas förutom underkläder och mat. Allt annat måste man skaffa på andrahandsmarknaden. The Compact utgör en liten extrem klick av ett allt större antal konsumenter. Ifjol släppte American Express en rapport som definierade denna nya målgrupp: The Conscious Consumers, samvetskonsumenterna. De är välutbildade och tjänar bra med pengar. De ser shopping med rent samvete som en lyx. Eller som supermodellen Gisele uttryckte det i en intervju i samband med lanseringen av American Express röda samvetsgranna kreditkort: ”Nu kan vi alla börja shoppa mer. Ingen mera skuld!”

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons