Annons

Lydia Wålsten:Snart rullar 8 000 skattefinansierade elcyklar in

Utanför SvD.
Utanför SvD. Foto: Lydia Wålsten

Kritik väcks mot antalet privata elsparkcyklar i Stockholm. Men snart kommer 8 000 kommunala cyklar att skölja över stan. Det hade inte behövt bli så.

Publicerad

Det finns mycket som är konstigt i diskussionen om elsparkcyklar. Men innan vi går in på det, nyheten. I går skrev Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) på DN Debatt att han vill se en förändrad lagstiftning som gör det möjligt för kommunerna att få bort de populära elsparkcyklarna från platser där de stör. Det är en tydlig vändning från den politiker som har varit en av elsparkcykelns främsta förespråkare. Nu ger han upp tidigare spår om att en självreglering från företagens sida är att föredra.

Helldén föreslår att en elsparkcykel inte längre ska klassas som cykel. I dag är det tillåtet att ställa en cykel var man vill i 24 timmar. Genom en ny definition skulle kommunen kunna ge elsparkcykeln parkeringsförbud utan att det också skulle drabba cyklar och elcyklar. Då skulle kommunen också kunna begränsa antalet aktörer genom att införa ett licenskrav.

Annons
Annons
Annons