Annons
Dagens namn: Halvard, Halvar
tisdag 14 maj kl. 00.30

Snart kommer Bensinupproret 3.0

Foto: Gunnar Lundmark/TT

Ledare | Bensinpriserna och klimatet

Per Bolunds blick var glasartad när han i söndags intervjuades i SVT:s Agenda. Bensinupproret 2.0 har samlat över 470 000 personer på Facebook och inte ens den mest erfarna av miljöpartister vågade riktigt ta ställning för sin egen politik. I stället pixlade Bolund bilden: han hänvisade till oljepriset och den svaga kronan. Detsamma gjorde finansminister Andersson (Aftonbladet 9/5).

Men både Bolund och Andersson svarar på en fråga som ingen ställt. Frågan är inte om det är regeringens fel att bensinpriset närmar sig 17 kronor per liter. Frågan är om man tar oron på allvar och planerar att göra något åt den.

Med all respekt för att det är stökigt i oljeländer och att Riksbanken för en räntepolitik som gör det dyrt att köpa dollar. Det saknas ändå inte verktyg för att minska pumppålagorna. Drygt 60 procent av bensinpriset är skatt.

Argumentet som S använde 2015 när de planerade en höjning av bensinskatten gäller även omvänt. Bensinskatten skulle höjas med 44 öre per liter (trots att det bröt mot ett socialdemokratiskt vallöfte) och Magdalena Andersson motiverade beslutet såhär: ”Vi måste anpassa politiken efter verkligheten. När det gäller bensinskatten så ser vi att oljepriset har sjunkit.”

Utifrån samma logik kan hon byta ut ordet ”sjunkit” till ”ökat” för att motivera en skattesänkning nu. Så varför hör vi det inte? Svaret är förstås att den förda politiken är högst medveten. Ett högt bensinpris gör, i motsats till vad kritikerna säger, att folk kör mindre bil.

Nu professionaliseras Bensinupproret 2.0. Det bäddar för att diskussionen uppgraderas till 3.0. För den mest relevanta frågan är inte hur högt bensinpriset är just nu, utan hur högt det behöver bli de kommande åren för att Sverige ska nå de klimatmål som alla partier utom Sverigedemokraterna har ställt sig bakom. Redan om elva år, 2030, ska Sverige ha halverat utsläppen utanför EU:s utsläppshandel. Konjunkturinstitutet kommer med sin klimatekonomirapport i december, men beräknar att det åtminstone kräver mer än en femdubbling av koldioxidskatten (13/5). Det innebär i så fall ett bensinpris i häradet 30 kr litern.

Eftersom regeringen har svårt att motivera dagens bensinpris på drygt 17 kronor kan man tänka sig hur handfallen den vore i ett sådant prisläge.

Annons
Annons
Annons